charlottecronquist

Vi är många som väljer #nätkärlek i dag. #blogg100, #blogg100love

Jag  sprider ord om kärlek. Det är min mission. Och jag har svår för näthat. Jag förstår inte behovet. Och när  krulli  kom med idén...




Jag sprider ord om kärlek.
Det är min mission.
Och jag har svår för näthat. Jag förstår inte behovet.
Och när krulli kom med idén om att sprida kärlek, istället för hatet... ja då är jag med.
Så jag väljer att följa upp mitt inlägg från i går, för att detta verkligen är viktigt.
Vi kan välja kärlek. Vi kan välja en annan arena än hatarna. Vi kan låta bli att låta bli att låta oss överväldigas av dem som fastnat i hatet. Och kanske kan vi få några av dem att se något annat. Att välja kärlek istället.


I går kväll sände Uppdrag granskning sitt program om näthat mot kvinnor som är journalister, feminister eller som vågar göra sin röster hörda ordentligt. Det är bra. Och reaktionerna var många och snabba. Vilka är dessa personer som väljer att hata så mycket och så offentligt? Det får andra spekulera i.
Jag väljer att fokusera på det andra, det viktiga, det som ger mig hopp. Det som gör mig glad. Att  #nätkärlek började spridas samtidigt som en trailer för Uppdrag granskning. Jag blir så himla glad. Så himlastormande glad. För detta är min melodi.
Hur ska vi kunna sprida kärlek i stället för hat? hur kan vi se det vackra i varandra? Jo jag tror att ett sätt är att visa upp det istället. Visa omtanke, visa hur vi bryr oss och visa att kärleken kan vara starkare än rädslan. För det tror jag är grunden till näthat och annat hat.
Och hur kan vi hantera människor som väljer att uttrycka sig hatiskt. Hur kan vi var och en ta ansvar för kärleken?

På den här bloggen skriver jag om kärlek på alla möjliga sätt. Att vi ska vara trogna våra hjärtan. Att vi ska visa medkänsla. Att vi ska våga känna vår sexuella energi. Att vi ska våga vara oss själva. Vara 100%. Och då behöver vi också manifestera kärleken. Ställa upp för dem som visar kärlek. Sända ut kärlek till världen.

Jag gör regelbundet en meditation som handlar om att andas in kärlek och andas ut kärlek. Alltså sprida kärlek på ett enkelt sätt. Det kan vara ett sätt. Ett annat att faktiskt berätta för folk att du gillar dem - för dem de är.

Här är en del tips från andra bloggare om hur man kan hantera näthat.
Sofia Mirjamsdotter. 

Här är ett av hennes förslag: 
"Se dig omkring i din närmaste omgivning. Hur ser den ut? Hur behandlar du människor, hur behandlar andra varandra, och vad gör du? Hat på nätet är ju en spegling av samhället i övrigt. Skrattar du gott åt kollegans sexistiska skämt på fikarasten? Tiger du still när någon slänger ur sig en nedsättande kommentar som är irrelevant i sammanhanget? Du kanske ska sluta skratta och börja säga ifrån. Och framförallt – själv vara ett föredöme. Leva på ett sätt som du tror skapar bäst förutsättningar för människor att leva tillsammans i samförstånd."

Jakob Mjöbring skriver:

" Låt oss med hjälp av kärleksfulla ord lysa de jävlarna rätt i ögonen så att de inte ser att skriva på sina datorer. Låt oss blända dem i kommentatorsfälten, så att alla kan se hur löjet krälar fram ur deras tangentbord. Och framförallt, låt oss tillsammans rikta det varma strålkastarljuset på de fantastiska journalister som orkar stå emot och varenda dag går tillbaka till sitt viktiga arbete – de som sitter där med sin ficklampa och försöker arbeta i de strimmor av ljus som de mörka skuggorna aldrig kommer åt. Lys, lys, lys, ta mig fan."

Och Emanuel Karlsten förutspår en tid då nätkärleken tar över - tack vare sociala medier där människor syns och anonymiteten försvinner:
" Med bloggens intåg kom ett sug om att få berätta jagets historia, med Facebook vanan att stå för sin identitet. Nu vill vi allt oftare stå för vår identitet. 
Vad får det för konsekvenser för näthatet? Kanske att nätkärleken växer förbi näthatet. Kanske till och med står som motgift till det.
Så menar i alla fall många av de som hört av sig till Expressen. "

Krulli skriver:
Jag är ganska lyckligt lottad för jag har definitivt sett bra mycket mer kärlek än hat på nätet.  Bloggvärlden är nog ganska unik såtillvida att man har en åsikt eller skriver något roligt eller bra eller en video man gillar och sen kan vem som helst kommentera på det.  Den som skriver har kanske också en blogg och man börjar kommentera hos varandra. Det uppstår bloggkärlek.

Helena Roth fyller också på med sin andel #nätkärlek.

Heidi Avellan fyller på i Sydsvenskan. "Många läsare skickar dagligen kloka och engagerade mejl. Inte alla håller med mig, men många är beredda att diskutera med riktiga argument, utan att använda könsord, utan att lufta gissningar om mitt sexliv eller förminska mig."

Och på anonym nätkärlek får du hjälp att formulera vänliga brev. Som detta:  

"Hej, du känner inte mig och jag känner egentligen inte dig heller. Men jag ville bara skicka iväg ett mejl och säga tack. Tack för att du vågar stå upp för vad du tycker och känner. Och tack för att du engagerar dig! Jag blir djupt imponerad och tänker från och med nu bli lite mer som du."

Och här berättar Isabella Löwengrip, som levt med näthat i åratal om hur det påverkar livet. Det hon berättar om önskar jag ingen. Ingen!

Och för dig som vill avsluta läsningen med ett leende. Varsågod: Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 12.

Related

Uppdrag granskning 4258772070001014353

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Är i debatt med många. Både feminister och inte feminister. Fundamentalism från båda läger. Feminist: "Jag kan mycket väl tänka mig att använda våld i kampen att krossa patriakatet."
    Människor i allmänhet och fundamentalister i synnerhet verkar inte må så bra psykiskt. Oavsett "läger"

    Ang. Näthat och nätkärlek. Lika exkluderande båda.

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam7 februari 2013 kl. 11:06

    Då vill jag bidra med en tredje ståndpunkt. Kärlek. Inget mer. Jag vill inte använda krigs- eller stridsmetaforer. Det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att verka för kärlek. Jag tror du fattar T.

    SvaraRadera
  3. charlotterudenstam7 februari 2013 kl. 11:07

    Och jag håller med om att det blir så trist när diskussionen går upp i falsett. Vad hjälper att hata hatarna?

    SvaraRadera
  4. ja, vad oss (dina och mina åsikter) anbelangar är vi överens. Att vattna ur begreppet kärlek på ett forum som ex. Twitter är bara löjligt. Ang. näthat. Varför måste jag fylla i mitt namn och min adress när jag skickr in en insändare i en "papperstidning"? Sedan apropå urvanning. Folk skriver på fullaste allvar "Kram" till mig, folk jag inte känner och aldrig för mitt liv skulle få för mig att krama om jag träffade dem. Folk verkar som sagt inte må så bra alla gånger. Kram skriver jag till de jag känner och som jag defacto kramar när vi ses.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item