charlottecronquist

Sexualitet: När blickar möts kan det slå gnistor




Blicken möter min, jag håller kvar den och vi tar tre andetag tillsammans.
På några sekunder uppstår ett möte, det är som att vi redan känner varandra.
Så blundar jag och när jag öppnar ögonen möter jag en annan persons blick.
För mig är detta en viktig del av tantra. Att mötas i ögonblicket.



Rummet är varmt och fyllt av människor. Några känner varandra, men ingen känner alla. Det finns både förväntan och oro i luften. Vilka kommer jag att möta? Kommer jag att bli en del av gemenskapen? Vad kommer att hända de närmaste timmarna?

Jag leder gruppen, ber dem att långsamt vandra runt i rummet och möta blickar, utan att stanna upp. Bara se in i andras ögon, medan de långsamt passerar, som ett första litet steg för att känna sig mer bekväma med varandra.

Då och då ber jag dem att blunda, att känna sin egen kropp, sin egen andning, sig själva i rummet. Det kallar jag att hämta hem sig.

I nästa fas är det dags att stanna framför en annan person. Ta några andetag tillsammans, skapa ett ömsesidigt möte. Så blunda en liten stund och lägga märke till: Vad händer med mig i mötet med dessa ögon? Vad lägger jag märke till hos den andra personen? Hur känns det i mig precis just nu? Känner jag mig trygg eller otrygg, glad eller ledsen, kåt eller avtänd – eller något helt annat?

Och så är det dags för det djupa andetaget, innan den långsamma vandringen runt i rummet fortsätter. Nu uppmanas deltagarna att hälsa på varandra, upprepa varandras namn och så glida vidare.

Och i det sista skedet i den här lilla övningen finns möjligheten till lite kroppskontakt. Deltagarna möter någon, väljer att antingen ha armarna över bröstet, eller i en välkomnande gest. Om båda är öppna för det kramar de varandra, medan de tar tre andetag, och har en av dem armarna över bröstet, bugar de inför varandra. För deltagaren är tricket att känna in, vad som är rätt i varje ögonblick och välja det.

Detta är ett enkelt sätt att närma sig tantra. Att med hjälp av andning, rörelse, ljud och närvaro, möta andra – och samtidigt känna sig själv.

Att tillåta de känslor som uppstår, att vara öppen för sina egna ja och nej och att välja att göra det som känns rätt precis i stunden.

Åh, jag blir glad och varm i kroppen bara jag tänker på den senaste gången jag ledde en sådan övning, faktiskt nu i helgen... och något liknande kommer också att ske till helgen när årets sista Lekfull tantrakurs kommer att ske.

Fortfarande finns det 3-4 platser kvar... och en kan bli din.

Lekfull tantra 18 november i Stockholm 1125:-
Lekfull tantra plus 19 november i Stockholm 1125:- (kräver att du gått en tantrakurs).


Väljer du att gå båda dagarna, vilket de flesta gör, för att de anar att deltagarna skapar en härlig gemenskap tillsammans, kan du köpa dem för paketpriset 2000:-

Swisha till företagsswish 1234 76 22 09 – ange tantra och din e-postadress.


Om du hellre vill träna på hemmaplan finns onlinekursen Lekfull tantra. För 500:- har du tillgång till kursen i sex månader.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 5549221323005638310

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Låter himla skönt att få mötas på dessa sätt. Avslappnat och från en inre djupare och kanske mindre rädd sida. Me like!!

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item