charlottecronquist

Vad skulle hända om du gillar hela dig?





Vad skulle hända om du sa; ja visst, det händer att jag ljuger, ja visst, det händer att jag är elak, javisst, det händer att jag är missunnsam, ja visst det händer att jag är avundsjuk?
Skulle du bli röd som en kräfta och tänka: När jag berättat detta kommer andra inte att gilla mig?
Men tänk om det är dags att säga ja till hela dig, även till delarna du skäms över?



Det går åt så mycket energi när du försöker dölja delar av dig själv. Jag vet, jag har varit en mästare på det. Jag har till och med begravt delar av mig själv så djupt att jag trott att de inte fanns.

Nej, men jag ljuger väl aldrig, nej men, jag är väl aldrig elak, nej, men jag är väl aldrig arrogant, nej men jag är väl aldrig manipulativ... eller vad det nu kan vara.

Det är otroligt befriande att veta att sidorna finns – för då blir de en mer naturlig del av dig.

Som jag ser det ryms allt i en människa. Allt från hat till kärlek. När jag väljer att inte låtsas om något, ger jag det mer energi. Tänk dig att du är vid en sjö med vatten upp till axlarna. Du har med dig ett gäng badbollar som rymmer egenskaper hos dig själv som du inte gillar – och kanske någon med något du inte ens känns vid. En boll kan heta skam, en kan heta snålhet, en kan heta offermentalitet, en kan heta rädsla. Du trycker ner bollarna under ytan så att ingen ska se dem. Men det är svårt att hålla grepp om så många och plötsligt är det en av dem som studsar upp, en bit ifrån dig.

Utan att du riktigt vet varifrån det kommer skäller du ut en vän, börjar gråta hysteriskt eller känner dig oerhört skamsen.

Energin i bollarna, i det du trycker ner, är så stark att din reaktion blir utan proportion och kan ha väldigt lite att göra med vad som i själva verket händer, vad som är verkligt.

Om du istället låter bollarna ligga där på ytan, ligger de där stilla, det finns ingen eller lite energi i dem och du kan leva med de delarna av dig själv. Det innebär att de blir mindre farliga – och du behöver inte längre riskera att explodera för småsaker.

Tänk när det inte är så farligt att skämmas eller att vara rädd längre, tänk när du kan säga – ja, det händer att jag ljuger, det är inget jag är stolt över eller strävar efter, men ändå händer det... Då blir livet lite lättare att leva.

Jag har avladdat många av mina bollar, de flesta av dem guppar på vattenytan. Förmodligen finns det somliga jag trycker ner och några jag ännu inte är i kontakt med, men det kommer.

Jag skäms fortfarande praktiskt taget varje dag, jag blir ofta rädd, men jag låter det mer passera. Det är inte hela världen. Jag behöver inte längre skämmas för att jag skäms eller för att jag är rädd.

Jag har tränat aktivt på att låta mina bollar komma till ytan. Ibland är det inte så roligt att se sanningen om mig själv i vitögat, men efteråt är det såå skönt.

Det är ett av skälen till att jag skrivit boken ”100% Charlotte – ta ditt inre ledarskap” – för där kan du spegla dig i mina livslektioner, mina bollar, och se vad jag nu kan välja istället. 




Du kan köpa den här.

Det är också ett av skälen till att jag gör onlinekurser. Den mest omfattande heter Ta makten – och handlar om hur du kan ta makten i ditt liv. Den kostar 800 kr och kan vara ett av ditt livs bästa investeringar. Tänk dig att vara fri att vara du, och inte längre bry dig så mycket om vad andra tycker... och framför allt, vad skönt att gilla dig själv som du är. Fullt ut.






Här kan du läsa mer och köpa kursen.

Erbjudande:Om du vill ha coaching kring detta erbjuder jag ett paketpris till dig som bloggläsare. Du får tre timmars coaching för 2500:- (rabatt 500 kr!) Erbjudandet gäller fram till 15 oktober - och du kan ta ut dina coachingtimmar fram till årets slut. Swisha beloppet till 1234 76 22 09. Det går också bra att göra coachingen via Skype om det passar dig bättre än att mötas i Stockholm.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

världen 7385888333675221055

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Du är väldigt proffsig och snygg bild! Jag har gjort en del meditation kring just detta. Meditationen går ut på att möta alla sina "personligheter" vid ett bord, i en härlig miljö, och där du lär dig att acceptera dem. I mitt fall mötte jag exempelvis den stressade Fia och lät henne stressa på som fan, gav henne jobbiga stressiga uppgifter och observerade. Mycket bra teknik som gör att man kan släppa lite kring sina "problem".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback, den värmer <3
      Jag tycker ditt sätt att hantera det verkar superbra, det finns en teknik som heter voice dialogue som påminner en del om det som också kan funka. Glad helg. <3

      Radera
  2. Ja, så viktigt att lära känna och acceptera sina sidor! Det brukar ju finnas något gott i alla sidor, även dem som man först inte är så förtjust i.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item