charlottecronquist

Sexualitet: Var i kroppen känner du njutning?


Handen trycker på en punkt strax nedanför naveln, jag andas medvetet in i samma punkt och plötsligt spritter jag till av njutning.

Jag befinner mig på en påklädd tantrakurs och lägger märke till hur olika lustkänslorna jag upplever, beroende på var jag andas och var den stödjande handen masserar mig.

Under en halvtimme hinner jag andas igenom alla elementen och fascineras av kroppens förnimmelser.



Ett centralt verktyg i tantra är kroppens energisystem, det som brukar kallas chakrasystemet. Enligt det har kroppen sju energicentrum som sträcker dig från bäckenet till toppen på huvudet. Varje centrum representerar olika aspekter, färger och element.

I många år har jag gjort aktiva meditationer där jag stående andats igenom chakrasystemet, nerifrån och upp – rotchakra, sexchakra, solar plexus, hjärtchakra, halschakra, tredje ögat och kronchakrat. Jag brukar göra dem energiskt, andas in i varje energicentrum, gunga med kroppen och tillåta de ljud som vill komma ut. Ibland blir upplevelsen orgasmisk, i synnerhet när jag kommit upp till kronchakrat.

Jag är med andra ord medveten om dessa energisystem och dess kopplingar till livet i allmänhet och sexualiteten i synnerhet.

Nyligen fick jag en ny erfarenhet. I en parövning skulle jag ligga ner och andas in i ett chakra i taget, samtidigt som min partner tryckte på motsvarande punkt i kroppen. Jag upptäckte att kvalitén på den njutning jag kände av den här kombinationen ändrade sig, beroende på vilken energipunkt som berördes. Nere i rotchakrat kändes det lite som ett djuriskt muller i mig, medan det i hjärtat kändes som ett snabbt orgasmiskt flöde, och där kroppen rörde sig som om den försökte flyga, alldeles oavsett vad mitt sinne ville. Det var som att jag i hög grad kunde koppla bort mina tankar och vara helt i upplevelsen och samtidigt notera, bevittna vad som hände och fascineras av att kroppen böljade på av egen kraft och på sätt jag inte kunnat förutse.

Jag fick lära mig att enligt vissa tantriska traditioner är de fem nedersta energipunkterna knutna till varsitt element: jord, vatten, eld, luft och eter. Och det häftiga var att jag verkligen kunde känna hur olika jag förnam de olika elementen i kroppen och hur olika njutningen kändes.

Det är ju inte givet att en övning som denna ger några lustkänslor alls. Att jag når dit beror på att jag tränat så mycket på det. Så för mig var det överordnade denna gång en känsla av stark njutning, vilket kan ha förstärkts av att jag gjorde övningen med min partner som jag känner mig extremt trygg med.

Även om det inte snackade så mycket teori på kursen, så hittade jag ändå små intressanta korn att spara på till framtiden. Som att det också går att älska utifrån energin i de olika energipunkterna, där då sex vid rotchakrat är rå, djurisk och utlösningsinriktad (jord), medan den i sexchakrat är mer flytande, mer vattning, mjukare (vatten) och i solar plexus mer eldig, sprakande, djup, energisk – men utan fokus på utlösning (eld) och i hjärtat blir det långa smeksamma rörelser, som att kropparna nästan snuddar vid varandra, andningen blir mer synkroniserad, energikopplingen mellan de älskande starkare (luft) och att älskande med fokus på halschakrat blir mer som att älska med något mer än den fysiska kroppen, som att det går att njuta i kroppen och bortom kroppen, som att etern blir en naturlig del av njutningen (eter).

Jag slås av möjligheten till att medvetet leka med detta, att stimulera olika aspekter av sexuell energi vid olika tillfällen, eller vid samma tillfälle efter varandra och tillåt sig att också släppa taget totalt och till slut typ inte längre veta var jag är, vad klockan är, vad som pågår runt om och för en stund sluta känna njutning och istället vara njutning.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 7167478273306672024

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item