charlottecronquist

Sexualitet: "Just nu är det skönt" – om att släppa strävan efter klimax


Det finns så mycket sex som är målinriktat. Som att du är på väg mot högre njutning, som att du verkligen strävar dit.

Men tänk om du kan älska och släppa tanken på det du vill ska hända och stannar precis i ögonblicket med känslan: ”Just nu är det skönt”.

Då kan en ny värld av njutning öppna sig för dig.



Om du har snuddat vid ordet tantrasex, har du troligen också hört att det handlar om ”breath, sounds and movements”. Uttryckt på ett annat sätt handlar det om att vara närvarande, att känna det som är i ögonblicket. Du som möter din egen kropp eller du som möter andras kroppar.

Det allra vanligaste i sex är att själva älskandet har ett mål. Ofta handlar det om orgasmer eller större njutning. Jag tror att det är extremt vanligt att själva knullandet eller smekandet ses som en transportsträcka fram till det som kan kännas himmelskt skönt och då och då kan det kännas en otålighet att nå dit, en rädsla att inte nå dit och en massa tankar som kan komma emellan själva upplevelsen av mötet.

Hur lätt eller svårt det är att stänga av den där strävan vet jag inte, det beror på vem du är och hur du är van att ha sex. Däremot vet jag att det blir en stark skillnad i upplevelsen när jag verkligen släpper taget om alla längtan efter något annat än det som är eller känns just nu.

Det är en sak att släppa taget om till exempel klitorisorgasmen eller utlösningen, en annan att verkligen känna det som är, vara i andningen, vara i ljuden, vara i den rörelse som sker.

Förändringen kan ske successivt, utan att du riktigt märker det, eller så kan du uppleva ett plötsligt skifte, som att du upplever något annat än du brukar, något som känns helt annorlunda.

Själv har jag upplevt en rad subtila förändringar i kropp och sinne, från att sex är något som i första hand görs och som har ett mål – orgasm, till att bli något som på en och samma gång är njutning, men där det ändå ligger kvar en strävan efter mer njutning och ibland en otålighet eller iver att komma till högre nivåer av njutning. Som att vara nästan tantrisk, som att å ena sidan njuta, njuta, njuta, men å andra sidan ha en del av medvetenheten ett steg fram, i längtan efter att nå högre, högre och högre – eller om du vill allt djupare in i njutning.

Så upplever jag vad jag skulle kalla ett skifte. En röst i mitt huvud viskar” Det är skönt precis just nu.” Samma mening upprepas flera gånger och det sker en kedjereaktion i min kropp, den mjuknar och hela jag uppfylls av den upplevelse som är. Nuet är allt, tanken på vad som kan komma sedan är borta, strävan är borta, otåligheten är borta, ivern att komma vidare är borta.

Det är då jag upptäcker något magiskt. När jag tillåter mig att uppleva att det verkligen är skönt just nu och att jag inte behöver komma någon annanstans, att det är bra, att jag njuter, så är det som att mina kroppsliga förnimmelser blir starkare. Det blir som att njutningen skruvas upp och jag kan vara där. Ungefär som att skruva upp lågan på en gasspis. Kroppen är mjuk, hela jag är mjuk och elden i min kropp finns där, utan att något mer behöver ske. Det är så oväntat och så starkt att jag nästan hoppar till. Upplevelsen ger mig en insikt om hur lätt det är att gå miste om det värdefulla i livet, att det kan glida förbi, bara för att tanken är ett litet steg före kroppen, och att det finns så många möjligheter att njuta av ögonblicket som jag har tappat bort, för att jag har mentalt blickat en liten stund framåt, eller bara en ögonblinkning framåt.

När jag släpper taget om vad som ska komma och känner från djupet av mig själv vad som verkligen sker, är det som att jag upptäcker en delvis ny värld och jag tänker ”Men var det så här enkelt, varför har jag varken fattat eller upplevt det tidigare?”

Alltså det är svårt att ta på, det handlar om ganska subtila förändringar, men wow, vilken skillnad i hela mig. Den där avslappningen, den där tryggheten och känslan av att nu är det bra, nu kan jag känna, nu kan jag uppleva, oavsett vad som händer i nästa sekund, den är underbart. Det är som att jag har fått ännu en nyckel in till livet, till vad livet är, till hur livet kan upplevas.

För mig personligen är sexualiteten en viktig väg till det magiska, till att känna min kraft, till att känna livet i mig och givetvis också till att uppleva njutning. Och när jag börjar uppleva kraften i ögonblicket, att verkligen vara där, inser jag att jag kan överföra detta till andra delar i livet, att oftare göra livet till meditation, att mer möta ögonblicken, att mer vara medveten om alla sinnesintrycken, att mer välja att leva livet nu.

Så jag har hittat ytterligare en inre knapp att trycka på, för att komma till närvaro och detta gör mig djupt tacksam och paradoxen är att det är svårt att sträva dit eller jobba mig fram till att släppa taget. Tricket är att tillåta att det sker. Att liksom tillåta mig att vara med i ögonblicket.

Nu ska jag snart ta en promenad längs Indiska Oceanen, känna sanden mellan tårna och vattnet som sveper över mina fötter. Det ska bli spännande att se i hur hög grad jag kan vara i ögonblicket, utan att sträva efter det, bara vara i fötternas möte mot den våta sanden.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigareLove is the answer

PS: Mellan det att jag skrev inlägget och lägger ut det hann jag ta den där promenaden på stranden.









Related

sexualitet 391854318807303186

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item