charlottecronquist

Sexualitet: Att leva utan sex - är det vad du önskar?




Då och då möter jag dem, männen och kvinnorna som under lång tid levt utan sex.
Och som längtar efter sex, som känner hudhunger och som vill njuta.
­– Hur gör jag för att få sex, frågar de mig.



Jag minns en kvinna som ofta var sur och irriterad. Det var som att hela världen var emot henne, eller åtminstone befolkad av idioter. Så hon klagade på alla möjliga saker som skedde ute i den stora världen.
En kollega som ofta blev utsatt för hennes litanior sa till slut till henne:
­– Se till att du får knulla, så att du blir lite gladare.

Analysen kändes klockren redan då. Den visade för mig vad som kan hända hos den som av någon anledning slutat ha sex – och förmodligen också slutat onanera. Somliga blir stingsliga. Andra jag möter kan ha något uppgivet i blicken. Och så finns det de som känner sig värdelösa och som upplever att de, när de försöker sig på en flört eller ett famntag, blir avvisade och så backar de, kanske månader eller år framåt.

Om längtan är så enkel som att det handlar om att vilja knulla är det ganska enkelt att ordna. Det brukar räcka med att gå ut på en dejtingsajt, helst en med tydlig sexuell inriktning. Denna väg är allra lättast för kvinnor, eftersom det ofta är en stor grupp hungrande män på dessa sajter.

Så själva sexet är sällan svårt att ordna.

Men hur tar en hand om hudhungern, längtan efter beröring, längtan efter det sexuella möte som är mer än in och ut?

Det allra enklaste svaret kanske du kan lista ut. Du börjar med dig själv. Du ser till att röra vid dig själv, att smeka dig, att onanera, att utveckla ett sätt att ha solosex där du får några av dina grundläggande behov tillfredsställda.

Förmodligen räcker det inte, för jag gissar att du också längtar efter mötet med någon annan. Men att ta hand om dina egna behov, att börja känna njutning – eller återupptäcka njutning med dig själv, är bra steg mot värdefulla och givande möten med någon annan.

När jag möter de där människorna som saknar sex, så möter jag också deras längtan. Det är som att något viktigt i livet saknas och av något märkligt skäl kan det kännas som att detta har blivit svårt eller omöjligt för dem att få.

Jag förstår att den tanken kan uppstå. Jag minns hur jag, under en singelperiod, undrade om jag var ”fuckable” och testade. Det vill säga jag skapade möten som kunde leda till sex och ganska snabbt insåg jag att det var lätt att få sex om det var det jag ville. Att då intimitet och en känsla av närhet var dock, då, svårare för mig.

Vad är det som händer med människor som avstår från sex, mest för att det liksom inte händer och inte för att det finns ett medvetet beslut om att leva i celibat?

Jag kan egentligen inte tala för andra och inser, när jag reflekterar över det, att jag i mitt vuxna liv sällan eller aldrig låtit det gå mer än en månad utan sex. Så min kropp, mitt system vet inte riktigt hur det är att leva utan sex i ett år, tre år, fem år, tjugo år, fyrtio år.

Som kvinna har jag talat med fler kvinnor än män om detta. När jag mött kvinnor som varit en eller flera generationer äldre än mig, verkar det ibland vara ett logiskt beslut att avstå från sex, eftersom jag där oftare mött attityden att sex är något som sker i en lång relation (eller äktenskap) och att det med sex kommer en massa plikter (som att bli hushållerska åt en man) och att kvinnorna tycker att det är skönt att slippa det. Då blir alltså sexualiteten en del av att serva mannen och jag gissar att kvinnorna själva inte njutit så mycket av sex tidigare i livet. 

Men det finns också andra, som lever år efter år i relationer och sexualiteten liksom torkar ut mellan makarna, medan längtan lever kvar. Tänk om vi kunde räcka ut handen till varandra. Tänk om vi kunde prata mer om längtan. Tänk om vi kunde ha en mer avslappnad relation till sex och de sexuella mötena. Tänk om vi kunde se det som naturligt – och bra – att fortsätta njuta av sex livet ut.

Om bristen på sex handlar om bristen på självkänsla, kan det verkligen vara värt att göra något åt det. Går du med tankar om ”jag duger inte”, ”Jag är inte attraktiv”, ”jag kommer aldrig att få sex igen” kanske det är dags för dig att agera. Kolla in mina webbkurser, du kan ha något viktigt att hämta där.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 2957927706280221608

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vad räknas som att ha sex?
    Är det bara samlag eller är det också onani, helkroppsmassage, fantasier, m.m?
    Beroende på hur man ser det kan svaret på hur ofta man har sex bli alltifrån aldrig till varje dag.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item