charlottecronquist

#48 100%-podden möter Thomas Romlin





Ibland, när jag har lyssnat på filosofen Eckhart Tolle, har han sagt att han ska tala om något som egentligen är omöjligt att tala om - det som finns bortom tiden, det som handlar om varande.

På något sätt är det där jag hamnar med Thomas Romlin, som gjort meditation till en viktig del av sitt liv och som i sin bok "Att vakna : daterade insikter under ett uppvaknande" berättar om sitt eget uppvaknande - till ett liv där magi och mirakler är självklara beståndsdelar.

Poddsamtalet är vårt första mötet, Thomas vill helst inte bli kategoriserad som något särskilt, så jag har inte mycket att hålla i under vårt samtal, jag får verkligen släppa taget och låta det flöda fritt.

Och det känns som att samtalet får flyta bortom tid och rum, till terränger som är relativt okände för mig, och där det tidvis känns lite stenigt och besvärligt att gå, för det är som att han ifrågasätter det mesta som kan anses välbekant. Efter samtalet är det lätt att filosofera över frågor som: Finns jag? Finns jorden? Finns universum? Finns tiden? Sker allt som ska ske? Hur ska jag förhålla mig till det som sker på jorden nu?

Det är spännande att möta en person som verkligen lyssnar på mina ord, som vrider och vänder på dem och som kommer fram till för mig oväntade slutsatser. Stundtals kippar jag lite efter luft, för att jag är van att se en annan verklighet än Thomas Romlin och får lust att ge mig in i en diskussion, istället för att nyfiket lyssna.

Så vi möts i en slags vidgad verklighet, där Thomas Romlin tycks vara mer hemmastad än jag, och där jag tillåter mig att känna mig osäker, där jag gläntar in på dörren till perspektiv som svindlar.

Det ska bli intressant att höra vad Thomas Romlins tankar och världsbild väcker i dig.

Här kan du läsa mer om Thomas Romlins nya bok

Här kan du läsa om Noetic Sciences.

Här kan du läsa om mirakel.



Lyssna till podden i ljudspelaren:


Om du inte kan lyssna i din webbläsare kan du testa här - eller ännu hellre prenumerera på #100procentpodden - länk längre ner i inlägget.


VAR MED I MIN INSAMLING TILL 100%-PODDENS FRAMTID.

När jag startade 100%-podden i juni 2015 hade jag ingen aning om vad utfallet skulle bli. Skulle podden hitta sin publik? Hur många skulle lyssna?
100%-podden har fått fantastisk respons och jag är så glad över att det är flera tusen personer som lyssnar på varje avsnitt.
Det är det som gör att mitt hjärta verkligen sväller, både med tanke på dig som är med och lyssnar.
När jag startade podden hade jag en naiv uppfattning om vad som krävs för att skapa en podcast. Jag bara slängde mig ut i vattnet och simmade. Ganska snabbt insåg jag att det tog stora delar av min fritid att göra podden - och det har varit möjligt genom att jag har prioriterat podden och jobbat väldigt hårt. Du fattar, det är som att podden blivit ett av mina extraknäck.
Under det här året har jag lärt mig massor om att producera "radio" på webben och jag har byggt upp något jag vill dela av med till världen.
Det här året - poddens andra år - är mitt mål att kunna göra podden mer professionellt. Om alla lyssnare ger 1 dollar var per avsnitt skulle jag kunna leva enbart på att göra podden. Vilken fantastisk tanke!
Så nu har du chansen att, helt frivilligt, vara med och visa ditt stöd och hjälpa mig att ta det här projektet till nästa nivå.

Om du visste vad stolt jag är över #100procentpodden - och nu kan du vara med och samskapa den, genom att bidra med 1 dollar per avsnitt.

Nu har jag äntligen hittat ett sätt som gör det möjligt för dig att vara med och samskapa #100procentpodden och det är genom att du bidrar med 1 dollar (eller mer) per avsnitt jag sänder. Det gör du med hjälp av tjänsten Patreon, (klicka på länken) som är ett enkelt sätt att stötta kreatörer i sociala medier. Du får gärna berätta om den här möjligheten för fler ... varje dollar gör skillnad för mig!

GILLA 100%-podden

100%-podden har en egen gilla-sida på Facebook, där nyheter om podden presenteras. Så vill du vara med och först veta vad som är på gång gilla sidan.

PRENUMERERA PÅ 100%-PODDEN

Det går utmärkt att lyssna på #100procentpodden här, men det allra bästa är om du väljer att ladda ner och prenumerera på den i din podcastapp (som är gratis att ladda ner om du inte har en) så kan du lyssna precis när du vill i din smarta mobil eller surfplatta. Då får du veta när nya avsnitt kommer och kan bläddra igenom dem som redan har sänts... och lyssna på människor som väcker något i dig.

Då och då gör jag specialare av #100procentpodden. Det finns avsnitt på engelska och så uppstår en del andra överraskningar också.

Här kan du lyssna på mitt sommarprogram från 2015.

Varmt välkommen till en värld där du får vara 100%-du.




Related

100%-podden 3426910180734665170

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item