charlottecronquist

Ett anspråkslöst förslag: Låt oss skapa otrohetsfria relationer






Jag minns en gång när jag löpte linan ut. Jag följde impulsen och hade sex utanför min relation.
Min inre röst viskade till mig: ”Charlotte, nu är du trogen dig själv, för första gången på mycket länge.”
Kanske det var då en ny syn på trohet föddes i mig?



Just den gången var jag formellt sett otrogen. Jag svek en överenskommelse och det sved. Men denna händelse väckte något och den fick mig att börja fundera på vad vi grundar kärleksrelationer på i dag.

Traditionellt grundas kärleksrelationer på sexuell exklusivitet. Jag tror att den idén faktiskt föddes när man gick från matrilinjära samhällen till patrilinjära – alltså att barn började ärva sina fäder istället för sina mödrar. Då började män tänka: Min son ska ärva mig… och om min kvinna knullar runt så kan det ju inte vara säker på att han är min.

Men jag tänker mig att vi idag är långt ifrån de tidiga kulturerna längs Eufrat och Tigris, att vi är långt ifrån medeltida svenska ”sharialagar”, att vi i dag har tillgång till preventivmetoder som gör att sex i de allra flesta fall sker för njutning och inte för avel.

Idag är det alltså lättare att välja om sexuell exklusivitet är det viktigaste i en kärleksrelation, eller om det är något annat.

Det finns så många lögner kring sex och relationer. En av de största är att de flesta lever heterosexuellt och monogamt. Jag känner till ytterst få fall där prinsen red fram till tonårsprinsessan och de levde (lyckliga) tillsammans i resten av sina liv.

Det jag däremot ser är seriell monogami, jag ser otrohet, jag ser öppna relationer, jag ser dynamiska relationer, jag ser polygama relationer.

Men det vi mest talar om är traditionella relationsmönster som i ganska hög grad är schimärer.

Jag undrar hur många som varit otrogna i pågående monogama relationer. 

Jag undrar hur många som har ljugit om sina eskapader. 
Jag undrar hur många som blivit förälskade och trånat efter någon annan än sin partner. Jag undrar hur många som av lojalitet valt att stanna kvar i ett kärlekslöst och/eller sexfritt äktenskap för att hen upplever att detta är förväntningarna på hen. 
Jag undrar hur mycket olycka de rådande relationsnormerna skapar.

Så jag har ett anspråkslöst förslag: Låt oss skapa kärleksrelationer där det inte går att vara otrogen. Låt dem som ingår i en konstellation tala öppet om sin längtan, sina behov och sina önskningar kring sex, närhet och intimitet. Låt trohet också gälla troheten till dig själv.

Vad skulle hända med kärlekslivet eller relationslivet när vi säger som det är? 
Vad skulle hända om vi avdramatiserar de sexuella mötena? 
Vad skulle hända om vi verkligen tar reda på vad vi anser som otrohet och vilka känslor tanken på dessa leder till? 
Låt oss prata om vad som skapar trygghet och kärlek i en relation som de som ingår i konstellationen vill ha. 
Låt oss prata om de rädslor som är förknippade med kärlek, sex och relationer.

Tänk om detta, att låsa in kärlekens olika uttryck, mest beror på rädslor, på skamkänslor, på katastroftänkande och att vi ibland blir så rädda att reptilhjärnan aktiveras och vi tänker ”om hen har sex med en annan så blir jag övergiven och då dör jag”? 
Tänk om det finns andra, alternativa, mer öppna sätt att relatera till varandra? 
Tänk om vi öppnar för verklig sårbarhet i en kärleksrelation: 
Se mig, min rädsla, min sorg och min kåthet. Se min längtan, se min förvirring, se min glädje. Se hela mig.

När samtalet är öppet, när spelreglerna är på plats, finns inte längre otrohet. Skulle detta vara en möjlighet i ditt liv?

Kanske är det också så att när vi verkligen pratar om det, när vi blottar det vi längtar efter, när vi säger precis som det är, kanske är det så att vi för en längre eller kortare tid aktivt väljer att vara sexuellt exklusiva för varandra, men att vi gör det utifrån kärlek och inte utifrån rädsla. 
Hur klingar det an i dig?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

kärlek 9059086347546843320

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Ja, det är så det ska vara... och är. <3

    SvaraRadera
  2. Men åh vilket vackert inlägg. Allt du skriver är ju sant. Otrohet är ju egentligen bara ett brutet "kontrakt" i ett monogamt förhållande till någon... Tänk om alla kunde vara så öppna och "filosofiska" som du! :)

    Tänkte passa på att tipsa dig om en tävling jag har på bloggen nu tillsammans med Sveriges största vuxenbutik på nätet. Du är varmt välkommen att vara med och tävla men även tipsa dina egna sugna läsare att delta. www.girlsroom.se

    Ha en fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt jag hade tänkt kontakta någon på girlsrum, kanske till och med dig, om evt samarbete... som du skrev om i något inlägg jag såg i något bloggforum på FB. Ta gärna kontakt om du känner för det.

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item