charlottecronquist

Spoiler-varning. Du menar filmen där hjälten dör?

Självklart pågår kampen mellan ljus och mörker även i episod 7. 


– Menar du filmen där Bruce Willis är död hela tiden?
– Mamma!!!
De vuxna barnen tittar på mig och suckar. Jag ser mig lite förvirrat omkring. Visst ja, jag är en sån som spoilar andras (eventuella) filmupplevelser.


Häromdagen började jag bio-året med min son. Vi såg den senaste Star Wars-filmen. Vi satt och småpratade medan salongen väldigt långsamt fylldes till bristningsgränsen.

Vad skulle kunna vara spoilers i Star Wars-världen? Vad skulle ta bort spänningen för dem som ännu inte sett denna, eller andra filmer?

Kanske är ett av skälen till att jag är en sådan spoilare att jag minns filmerna för det mest dramatiska som sker. Som där en man visar sig vara en kvinna, en levande person är död, en hjälte oväntat dör eller att de älskande inte får varandra. Så därför säger jag, när jag inte tänker mig för: Du menar filmen där…?

Då får jag de där blickarna.

Det kan 
vara så att jag brukar umgås med människor med ungefär samma referenser som jag. Jag utgår liksom ifrån att de har sett samma film eller läst samma bok och att mitt sätt att karaktärisera filmen gör det lättare för alla att förstå att vi talar om samma sak.

Det funkar ibland. Men så är det alla de där gångerna då någon i sällskapet inte har sett filmen eller läst boken och absolut inte vill veta ”hur det går”. Där jag, utan att tänka mig för blir en riktig spoiler.

– Stopp mamma, sa sonen i julhelgen, när vi  började tala om Nightcrawler. Tig min mun ge mig socker... jag hann tystna innan jag sade något för avslöjande. 



Å andra sidan kan jag själv be om spoilers. Jag minns att jag satt och tittade på sista avsnittet av första säsongen av True Detective i två-minuters-intervaller för att det var för spännande för mig. Efter någora veckor bad jag vänner att avslöja slutet. Då kunde jag titta färdigt utan att ha hjärtat i halsgropen. Jag visst ju. För mig spelade det inte så stor roll VAD som skulle hända, bara att jag VISSTE.

(För jag är nu en sådan som så lever mig in i det jag tittar på eller läser att jag kan skrika högt och att jag ogärna ser skräck utan att ha någon att hålla i handen.)

Så frågan är då – känner du igen filmen som jag spoilade i början? Och är du sådan som börjar läsa sista kapitlet av boken för att avgöra om du ska läsa den?

PS: Så roligt det var att se alla gamla hjältar i Star Wars-filmen - Han Solo, Leia, Luke är med - och så några nya potentiella ljus- och mörker-figurer.

Related

världen 2191152134542601711

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item