charlottecronquist

Sexualitet: Hur ofta lyssnar du på din vagina?



Femton kvinnor i olika åldrar sitter på golvet i en cirkel.
­– Berätta din vaginas historia, säger kursledaren.
Det blir många olika berättelser. De handlar om allt från njutning, till övergrepp och bristande lust.
Vi befinner oss här för att bejaka vår lust, för att bli mer vänner med våra kön och för att lära oss metoder för att bli multiorgasmiska.




När ordet vandrat runt i cirkeln utbrister en av kvinnorna:

­ – Jag längtar tills jag fyllt 50. Ni verkar vara så fria i ert hörhållande till lust och njutning. Ni verkar verkligen ha en vänskapsrelation till era kön.

Och kanske är det så, för de kvinnor som väljer att fortsätta njuta genom livet, eller som upptäcker njutningens potential lite senare i livet. Kvinnor som kan ha haft pliktskyldigt sex, som varit okunniga om sina egna kroppar eller som omgett sex och njutning med dimridåer av skam och skuld. Kvinnor som varit omgivna av barn, jobb och annat som gjort det lätt att prioritera ner njutning.

Och så detta möte med kvinnor som hovrar runt klimakteriet eller som redan har passerat det, kvinnor med uppvuxna barn eller singelkvinnor, kvinnor som gett sig tid att utforska. Kvinnor som ställt sig frågan: Är den njutning jag tillåtit mig hittills verkligen det jag ska nöja mig med? Kvinnor som talar om fontänorgasmer, g-punktorgasmer, multiorgasmiskhet, energiorgasmer – vad talar de om?

Så väcks en längtan efter mer njutning, eller efter att helt enkelt njuta. Hos somliga kvinnor har lusten och kåtheten legat i dvala, ibland i år och ibland i decennier och hos somliga har den egentligen aldrig tillåtits att finnas där levande och sprittande.

Det är härligt att befinna sig i detta rum som bejakar njutning. Rum där deltagarna får lära sig mer om anatomi, mer om övningar som befrämja njutning, mer om vad ett instoppat jadeägg i vaginan kan leda till. Rum där det inte finns minsta tabu kring att tala om vare sig längtan efter njutning eller om skam som hållit tillbaka.

Ett öppet och kärleksfullt rum. Ett rum där det är tillåtet att upptäcka eller återupptäcka. Ett rum där skratt och gråt bejakas. Ett rum där det är okej att bara vara. Ett rum där spänningar och blockeringar tillåts släppas. Ett rum där den sexuella energin får finnas, som ett bakgrundsskimmer.




Nyligen presenterade RFSU en ny sajt, som handlar om sex efter 50. De slår hål på en del negativa fördomar om sex och ålder. Det är bra. Jag återkommer till det.

Själv befinner jag mig ofta i rum av den här typen. Ibland som deltagare och ibland som ledare. Båda positionerna är sköna att vara i.

Nu gläds jag åt att snart, snart, komma på en ny kväll i kvinnornas sällskap. Det finns säkert mer jag kan lära mig om njutning. Jag är redo. Är du?

Om du är det är du välkommen till den enda planerade workshop jag kommer att ha i vår. (Men vem vet vad som dyker upp). Helgen 18-19 april inviger Ingrid Frideborgsdotter lokalen Heart & Hand Isis Gudinnetempel på Allhelgonagatan i Stockholm (hemsidan bara delvis uppdaterad. Här är eventet på Facebook.) – och jag kommer att vara en av workshopledarna. Om du ska hänga med får du nog snabba dig på att anmäla dig och betala, för många är verkligen intresserade!




Reflektionsfråga:

Vilken berättelse skulle du få från ditt kön, om du ger dig tid att lyssna?

Related

världen 2653894962304478437

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item