charlottecronquist

Gudomligt sex. Kalendern lucka 7. Sambandet mellan sexualiteten, hjärtat och bönen.





Tar du vägen till kärlek? The path of love?
Vad händer om du förenar sexualiteten med hjärtat och expanderar ut mot bönen?
Låter det konstigt? Låter det naturligt? Är tanken neutral för dig?
Jag lyssnar på Rafia Morgan, en av de viktiga lärare jag mött på min inre resa. Lyssna på det nästan halvtimmeslånga klippet och ge dig själv möjlighet att reflektera kring din syn på detta. Öppnas något i ditt hjärta när du lyssnar?

Det finns ord som känns bättre och rikare på engelska. Ett av dem är prayer, bön. För mig känns prayer som ett vidare begrepp, som riktar sig till något större än jag lyckas få in i ordet bön. Kanske det beror på att jag personligen har ett komplicerat förhållande till kyrka och religion?

Den här kalendern kallar jag gudomligt sex. Det är att sätt att visa att sexualiteten är så mycket mer än friktion, så mycket mer än in och ut, så mycket mer än sprutande. Det finns möjligheter att genom sexualiteten nå både hjärtat och det andliga. Och det kan hända något med sexualiteten när vi släpper in hjärtat och sårbarheten där.

För mig är sexualiteten porten till livskraften. När du stänger ner din sexuella energi så riskerar du att krympa dig själv. Förklaringarna till att du eller andra ibland eller ofta saknar kontakt med den sexuella energin kan vara många. Det kan ligga sexuella trauman och skvalpa i din historia, eller andra trauman eller sår, som kan handla om rädsla för att bli övergiven, för att inte duga, eller för att visa sig svag eller sårbar (eller något helt annat). Där kan finnas erfarenheter av svåra uppbrott, av olycklig kärlek, av svek och kränkningar.
När du öppnar för att ta emot din sexuella energi, när du öppnar ditt hjärta, finns en möjlighet för dig att läka sår och ta emot ett rikare liv. Den sexuella energin är din, som jag ofta säger och tillsammans med en partner som du känner dig trygg med kan du också öppna ditt hjärta för sårbarhet. Med början i det sexuella mötet finns möjligheter att öppna dörren till livet på full gavel.

För att få den här läkande effekten och för att bjuda in också den andliga aspekten i mötet mellan er, är min erfarenhet att hjärtat faktiskt behöver vara med. När du ser den du älskar, när du respekterar den du älskar, när du gråter med den du älskar, när du tar ansvar för dina känslor… då kan något magiskt hända.

En viktig ingrediens i detta kärleksarbete är att du börjar se ditt eget ansvar och din egen roll. Det är din energi, ditt hjärta, din andlighet och dina känslor. Om du har erfarenheter av relationer som innehåller sex och som känns som misslyckanden, om du har lust att skylla det som inte känns bra på någon annan, då blir det svårare att möta en partner och svårare att nå djupt tillsammans.

Så en del av resan mot gudomligt sex handlar helt enkelt om att säga:
– Just nu känns det så här för mig… istället för att säga ”Du ska bara veta hur mycket du har sårat mig”.

När du och en partner vågar ta eget ansvar, kommunicerar om det som händer inom er, öppnar sig era hjärtan för varandra och ibland blir resultatet… gudomligt sex.

Lyssna på intervjun med Rafia och reflektera gärna över din relationshistoria. Vilket steg är du beredd att ta i dag, för att visa dig själv att du längtar efter gudomligt sex. Vad skulle du behöva be en bön om?






I gårdagens avsnitt fick du tips om hur du kan känna och utveckla din sexuella energi.

Related

adventskalender 2014 2144443562165349199

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item