charlottecronquist

Gudomligt sex. Kalendern lucka 6. Känn din energi.


Sexualiteten handlar i hög grad om energi.
När den sexuella energin rör sig i dig leder det till att du känner njutning.
Förmågan att känna den sexuella energin går att träna upp.
Men först behöver du bli medveten om den. Och slappna av.


Det allra enklaste sättet att känna energi visar jag på filmen längst ner i inlägget. Du kan känna den när du gnuggar händerna mot varandra och sedan känner det motstånd som uppstår när du försöker trycka ihop händerna. Mellan händerna finns ett energifält.

Min erfarenhet är att du behöver får din sexuella energi att röra sig.

  • Det kan ske genom att du rör kroppen - till exempel rör dina höfter (och det talar jag mer om i ett senare inlägg).
  • Det kan ske genom att du slappnar av och tillåter energin att röra sig i dig.
  • Det kan ske genom att du medvetet flyttar din andning genom kroppen, genom energipunkterna (som också kallas chakran).
  • Det kan ske genom att någon annan har intentionen att skicka energi genom din kropp.
  • Det kan ske genom att du tränar dina pc-muskler. Alltså att du kniper (gäller hon, han och hen) med dina muskler i bäckenbottenområdet. Minst 30 knip om dagen. (Det förbättrar dessutom din orgasmförmåga, styrkan på dina orgasmer och öppnar för energiorasmer.

Det där med att skicka energi kanske låter lite konstigt. Men det funkar - åtminstone efter lite träning. Säg att ni är två personer. Du lägger händerna på den andres fötter och föreställer dig att du skickar energi genom kroppen och upp till huvudet. Du ser alltså för din inre blick hur energin skickas i väg genom den andres kropp. Det räcker med att du har intentionen att göra det, så kommer något att ske. Och är personen känslig för energi är det mycket möjligt att hen börjar skaka lite i kroppen. Energin har satts i rörelse. 

Jag har själv varit med om många gånger att människor skickar energi genom min kropp och jag ligger och studsar. 
När energin väl är igång blir det också lättare att bli kåt, att bli orgasmisk och att njuta av beröring. Det är lite som att vrida om nyckeln i energilåset.

För mig har det krävts träning att känna det där. I början tyckte jag ingenting hände när människor sa att de skickade energi genom min kropp. Men jag hade tålamod - och det är jag glad för. Det funkade för mig när jag slutade förvänta mig att det skulle fungera. När jag slappnade av.

Att andas igenom alla chakran är också ett suveränt sätt att få snurr på den sexuella energin. När jag arbetat med grupper som först gjort en andningsession och sedan har haft beröringsövningar har kropparna varit mycket mer mottagliga för beröring.


Osho-meditation chakrabreathing ( den kan du fritt ladda ner här.) är en aktiv meditation där du står upp och andas medvetet in i ett chakra i taget, nerifrån och upp, samtidigt som du gungar ditt bäcken. Väljer du att göra meditation med mycket energi (jag brukar ta med armarna i rörelsen) kan du dels bli lätt svettig och dels kan du verkligen (åtminstone efter viss träning) verkligen känna hur energin rör sig i kroppen.

I dessa rörelser är det relativt lätt att komma i kontakt med något djupare. Att känna kroppens energi. Att få mer koll på var kroppen protesterar (det kan kännas svårt att andas in i något chakra, det kan uppstå smärta, det kan smyga på sig en känsla av lätt illamående) och därmed få koll på var du behöver lägga lite extra fokus för att må bra.
Det är så wow, liksom. (Här finns ett inlägg där du kan lära dig mer om chakra breathing)


Så på ett sätt handlar det om att öppna kroppen för njutning.


Vill du läsa gårdagens avsnitt? Det handlar om att du äger din sexualitet.

Related

adventskalender 2014 5631239895054629168

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item