charlottecronquist

Meditationen som underlättar känslan av andligt sex.



Den som betraktar mig kan se en kvinna som blundande står och andas medan kroppen böljar.
Det kan kanske se ansträngande ut, lite konstigt eller märkligt ut. Vad gör hon?
Jag mediterar aktivt och i min kropp och i min inre värld känner jag hur min sexuella energi byggs upp och jag kommer i kontakt med djupt andliga dimensioner av livet.


Det känns som att jag i detta ögonblick kan ta emot allt som kommer i min väg, all rädsla är borta, vad som helst kan hända och ändå är allt bra.


Det är verkligen svårt att beskriva en andlig upplevelse. För mig är det som att jag för en stund hamnar på en annan djupare medvetandenivå, då det känns som jag är närvarande både i det som pågår utanför mig och inom mig. 
För mig är det lättast att uppnå dessa tillstånd när jag aktiverar min sexuella energi eller när jag mediterar – och allra lättast blir det när jag kombinerar de två. "Aktiverar min sexuella energi", det kan helt enkelt betyda – när jag älskar. Men den sexuella energin kan också aktiveras genom till exempel dans, meditation, rörelser eller ljud.

Så när "Från Sverige till himlen" spelades in i våras valde Alexander och jag att göra en aktiv meditation inför tevekamerorna.

Jag vet inte hur bekant du är med chakrasystemet. Enkelt handlar det om att vi har sju energicentrum i kroppen, från bäckenet och upp till hjässan. De kallas rotchakrat, sexchakrat, solar plexus, hjärtchakrat, halschakrat, tredje ögat och kronchakrat. Själva systemet och dess betydelse kan du googla på (du kommer att få miljontals träffar), och här är en svensk länk.

Hur som helst.

Det går att jobba med dina chakran på många sätt och genom att medvetet andas igenom dem, kan du bidra till att energin flödar friare i kroppen. Det i sin tur kan leda till en massa bra saker (du kan få bort blockeringar på olika ställen, eller lägga märke till var de finns) och de kan också göra att du kommer mer i kontakt med din sexuella energi och du öppnar för helkroppsorgasmer och känslor av sex som någonting mer än två könsorgan som gnuggar sig mot varandra. Du kan alltså komma i kontakt med andliga dimensioner.

Osho-meditation chakrabreathing ( den kan du fritt ladda ner här.) är en aktiv meditation där du står upp och andas medvetet in i ett chakra i taget, nerifrån och upp, samtidigt som du gungar ditt bäcken. Väljer du att göra meditation med mycket energi (jag brukar ta med armarna i rörelsen) kan du dels bli lätt svettig och dels kan du verkligen (åtminstone efter viss träning) verkligen känna hur energin rör sig i kroppen.

I dessa rörelser är det relativt lätt att komma i kontakt med något djupare. Att känna kroppens energi. Att få mer koll på var kroppen protesterar (det kan kännas svårt att andas in i något chakra, det kan uppstå smärta, det kan smyga på sig en känsla av lätt illamående) och därmed få koll på var du behöver lägga lite extra fokus för att må bra.
Det är så wow, liksom.


Under den timslånga meditationen,  andas du genom dina chakran, tre gånger och sedan vilar du i en kvart. Det blir som att andas igenom hela kroppen tre gånger.

Här är en upplevelse jag har haft under en chakrabreathing:

Efter den tredje omgången andning upplever jag att det finns ett rör som går igenom min kropp, från hjässan och ända ner i Moder Jord. Hela röret är renrensat. Då börjar det långsamt fyllas – både uppifrån och nerifrån – med regnbågens alla färger. Till slut är hela röret fyllt av denna färgblandning, där varje färg går att se. Det ser nästan ut som en massa trådar som ligger bredvid varandra och ibland vrids i olika mönster, men där varje tråd är sin egen. När hela röret är fyllt får jag känslan av att regnbågsfärgerna börjar expandera utåt i kroppen, så att de till slut fyller hela kroppen. Hela mitt inre är fylld av regnbågsfärger. Jag förnimmer att jag är total, alltså att jag innehåller allt, att jag är en gudomlig varelse, komplett med alla färgerna. Det känns som att jag i detta ögonblick kan ta emot allt som kommer i min väg, all rädsla är borta, vad som helst kan hända och ändå är allt bra. Det är en enormt stark förnimmelse som känns i hela kroppen – ja till och med utanför kroppen.

Efter meditationen kan jag känna mig nästan hög, hög på mig själv och på min egen kropp och längtaefter beröring från andra. Kroppen känns mottaglig för sensualitet.

Så jag rekommenderar varmt att göra den här meditationen. Den är en timme lång. Och det är värt varje minut. Du känner dig nästan garanterat mer levande efteråt.

Så nu ska jag andas. Andas. Andas.


PS: Den här meditationen är särskilt effektiv att göra i grupp, står man i cirkel hjälper man varandra att bygga upp energin.

Related

sexualitet 5976710530305052948

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item