charlottecronquist

Baba Dez Nichols: Hur skapar du en kärleksaffär inom dig?

Dez in Berlin the other day. Speaking with Eugene Hedlund, soon to be in far north again.

Det är lätt att tänka att kärleken är något vi behöver söka utanför oss.

Men vilken kärlek klarar vi av att ta emot, om vi inte redan gillar oss själva?

– Jag börjar dagen med att njuta av mig själv och är jag tillsammans med någon börjar jag gärna med att älska, sa sexmagikern Baba Dez Nichols, på ISTA-konferensen i Berlin i helgen.


Det är så lätt att sträcka sig ut mot världen i längtan efter njutning, eller efter att bli accepterad. Det är lätt att känna sig instängd i sitt eget kön och tänka: Jag är kvinna och behöver en man. Jag är man och behöver en kvinna.

Men i den schamanistiska traditionen, och flera andra andliga traditioner, (liksom även Carl Jung) ser man det på ett annat sätt. Vi har både maskulina och feminina aspekter inom oss. Hos dem som kallar sig män, brukar det maskulina ha lite större plats och vice versa.

Tänk om du, när du möter en annan, möter denna person – oavsett kön – som en hel person. Alltså att du inte behöver någon annan för att känna dig hel, att du inte söker din andra halva, utan att du kommer till mötet bara för att hjärtat klappar just nu, eller för att du känner en fysisk längtan just nu?

En utmaning med tanken att söka sin andra hälft är att det bygger på en idé om att vi ör ofullständiga själva. Det kan också leda till att en separation från en person känns som att dö lite grand, känslan är ju – förutom saknaden av just den personen – att bli av med en del av sig själv. Och detta kan i sin tur leda till väldigt starka förväntningar på en relation.

– Du är förälskad, grattis!
– Jag vet inte det, jag vet ju inte vad som kommer att hända?
– Men det känns bra just nu?
– Jaa!
– Det kanske räcker, att du i detta ögonblick njuter?


Alltså, det är som att människor ibland inte värderar kärlek och njutning, utan att det finns en försäkran om en fortsättning. Som att den njutning som känns just nu blir värdelös om det senare tar slut.

Men när du känner att du är hel som du är och att du kan njuta av ögonblicket, så tror jag att livet blir lättare.

Baba Dez Nichols kallar detta för det heliga inre äktenskapet (sacred union within yourself). Han ser det som att han inom sig har den mest fantastiska maskulina och feminina inom sig.

– Jag kan ta min vänstra hand, mitt feminina, och smeka min kropp och så låta min högra hand, mitt maskulina fortsätta dansen.

Han ler stort. Jag riktigt ser för mig hur hans feminina och maskulina dansar över hans kropp och ger honom njutning.

– Vi behöver släppa de mönster som vi lärt från våra föräldrar, eller åtminstone ta reda på vilka av dessa mönster och värderingar som fungerar för oss och vilka som inte längre gör det längre.

En sådan värdering kan alltså handlar om sex, kärlek, lycka och relationer.

Baba Dez Nichols livsmission handlar om att sprida kärlek och hur vi kan använda vår sexuella energi för att nå vår fulla potential.

– Detta kan ske genom att skapa en inre kärleksaffär, genom att förena kropp, själ och ande i sexualiteten.

Dez menar att vi ibland krånglar till det för oss. Idéer och ärvda värderingar kommer i vägen för det som känns nu. Vad är det egentligen som hindrar dig från att komma i kontakt med kärleken just nu?

– Hur känner du, min kropp, just nu? Vad har du lust att göra just nu? Vad säger mitt hjärta just nu? Är det kroppen som känner en längtan nu? Eller är det hjärtat? Vill jag ha ögonkontakt eller en kram av den jag möter precis just nu? Eller finns det en längtan efter sex? Känn in vad som är sant i detta ögonblick?

Tänk om mötet med dig själv, till exempel för en stunds onani eller self pleasuring som Dez kallar det, eller mötet med en annan kan vara så enkelt? Att idéerna försvinner och mötet kan uppstå på ett medvetet sätt, efter att ha känt in dina önskningar, lustar och behov och efter att ha ställt frågor till den andre.

­ – Voulez vous couchez avec moi…?

Related

sex 4744906409182400891

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item