charlottecronquist

Sex: Kan du ligga utan fysisk beröring?

Ibland har vi en tendens att komplicera vad sex är, eller vi har idéer om att sex måste vara på något speciellt sätt för att räknas som se...



Ibland har vi en tendens att komplicera vad sex är, eller vi har idéer om att sex måste vara på något speciellt sätt för att räknas som sex.
Den vanligaste, mest traditionella definitionen är: Sex är penetration.
Då blir sex och sexualiteten så litet, nästan lite futtigt och den utesluter så många.
Så ställ dig frågan: Vad är sex för dig? Vad är att ligga för dig?



Jag mötte en kvinna, en naturvarelse, en kvinna som gärna vandrar i skogen. Hon berättade hur hon kunde få en sexuell känsla när hon kramade ett träd. En djup, stark, sexuell känsla. Det var som att hon blev ett med trädet. Hon kändes de energi. Hon kände dess kraft.

En annan kvinna berättade för mig hur hon älskar att ligga på en klippa vid havet och låta sin kropp smekas av solen. Det kunde ge henne en vibrerande sexuell känsla. Som att hon samlåg med solen, med självaste ljuset.

Jag börjar med de exemplen eftersom de förmodligen ligger långt ifrån strömfåran för de flesta, för att dessa sätt att uppleva sexualitet kan kännas: Men, nej det är då rakt inte sex.

Men vem är det som definierar din sexuella energi, ditt sexuella uttryck, eller din sexuella lust.

Låt säga att du, fram till nu, har valt den snäva definitionen: sex sker när kuk penetrerar fitta. 

Det leder till så många följdfrågor.

Vad räknas då som en sexdebut för en bög eller flata? 
Har flator överhuvudtaget sex med den definitionen – eftersom sex skulle kräva att en kuk är inblandad? 
Och är det så att bögar ändå har halvsex, eftersom de ändå kan penetrera med sina kukar, visserligen inte i en fitta, men ändå…?
Ligger du när du har oralsex?
Ligger du när du har telefonsex?
Kan du ha sex med universum?

Men om vi bortser från din sexuella preferens, vem eller vilka du gillar att ha sex med, vad är då sex för dig? 
Finns det en möjlighet för dig att ha en vid definition av vad det är? 
Vad krävs för att du ska uppfatta det som att du har sex? Är det skillnad på att ligga och att ha sex?

Jag minns en man och en kvinna som gjorde en tantrisk övning. De satt påklädda mitt emot varandra och andades med ögonkontakt. Efteråt sa de: Nu har vi haft sex.

Själv har jag ingen färdig definition av vad sex är, den flyter. 
Men jag kan komma på mig med att försöka definiera och skilja mellan energi-sex och fysiskt sex.

Alltså jag kan känna sexuell energi och njutning både med och utan fysisk beröring.

Det skulle vara roligt att höra vad sex är för dig och varför du väljer den definition som du gör.





Många tankar om sex finner du i boken Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft.

Jag skickade det här inlägget som en utmaning till sexologen Suzann Larsdotter. Hon svarade med ett mycket läsvärt inlägg.Där hon får med alla åldrar, kön och en fantastisk variation. Det visar det underbara i hur stort sex kan vara och att sanningen finns i betraktarens öga eller kanske kropp. Varmt rekommenderad läsning.

Hon bjuder också på ett utdrag ur WHO:s definition av sex. Jag gillar't:





Related

sex 6853003418281486456

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item