charlottecronquist

Meditation ger dig tillgång till dig själv och låter dig smälta dina intryck.



Det dröjde länge innan jag fattade poängen med meditation, eller varför det kunde vara bra för mig.
Vaddå sitta still och blunda och mumla något mantra?
När jag klev in i meditationens värld, insåg jag att min bild av vad det var, var helt fel och jag insåg att det fanns många sätt att meditera.



  Som ung var jag till och med rädd för meditation. Då var det just stillasittande rakryggad meditation, gärna i lotusställning med ett superhemligt mantra som var på modet. Jag avfärdade det som konstigt och knäppt och tyckte att mina kompisar som ägnade sig åt det var lite underliga.
Kanske var min rädsla inte så konstig, för det var en lite mystisk stämning runt det där med mediterandet. Det fanns något hemlighetsfullt över det och de som utövade det skulle liksom bli heliga på något märkligt sätt. Hemligen var jag ändå nyfiken, men det sade jag aldrig till någon.

Många år senare stöter jag på meditation igen. Första gången var det i form av vägledda meditationer. Ja, jag skulle sitta och blunda, gärna rak i ryggen, men denna gången var det en meditationsledare som ledde ord som gav mig associationer att komma i kontakt med mitt undermedvetna. Bilderna seglade upp för mitt inre och det var en rätt spännande upplevelse. Nu var nyfikenheten väckt.

När jag ännu några år senare kom i kontakt med aktiva meditationer, så stjälptes alla mina idéer om vad meditation är på ände. Här skulle jag stå upp, jag skulle hoppa, skutta, andas, skrika, springa, skaka, vila – det fanns många varianter. Samtliga dessa meditationer tog mig någon helt annan stans än de vägledda meditationerna. Jag började känna kroppen, jag började känna mig närvarande i det som är.

Jag började förstå att meditation kunde vara ett verktyg för att komma till här och nu ... inte bara för att glida i väg till det undermedvetna. Efter att ha gjort mängder av aktiva meditationer fann jag mig sittandes i tystnad, helt stilla, i meditationer där det enda jag gjorde var att lägga märke till min andning. Jag kom i kontakt med varandet i mig, stillheten i mig ... och ibland ... kunde jag mitt i denna stillhet komma i kontakt med rader av känslor.

Så för mig är meditation i dag något väldigt brett. Jag kan göra nästan allt till en meditation - allt från att älska till att laga mat. Det handlar för mig mest om att vara närvarande i det som är, och inte försvinna bort i tankarna.

När jag mediterar regelbundet mår jag helt enkelt bättre och stressar mindre. Jag låter livet hända mig mer och oroar mig mindre för framtiden.

Så därför är meditation ett viktigt inslag när Alexander och jag har kurs. För vi vill bidra till att du landar i dig själv och att du, när du är med på kursen, verkligen är där, istället för att vara långt borta i dina tankar.

Om du är i Stockholm har du ännu chans att hoppa på kursen Kåt på livet. Vi startar i kväll vid 18.30  på Yoga inuti på Södermalm med en öppen kväll på temat möten och sedan stänger vi rummet och det är öppet för dem som bestämt sig för att vara med hela helgen. Bland väldigt mycket annat på programmet kommer du att få pröva både korta vägledda meditationer, stunder i tystnad och aktiva meditationer.

Här kan du läsa mer om Kåt på livet.
Varmt välkommen.



Related

livet 1126668422557652826

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Meditation är något jag känner att jag verkligen skulle vilja hinna med mer, speciellt vägledd meditation. Annars försöker jag vara i stunden när jag får en stund för mig själv. Tror det är jätteviktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått lättare att koncentrera mig sedan jag började meditera - och samtidigt lättare att slappna av. <3

      Radera
  2. Har försökt det där med vägledd meditation. Bara ett problem med det: jag ser inga bilder. Kommer ihåg att jag satt och förundrades efter den första av alla berättelser de andra kom med om vad de upplevt under meditationen. Gången efter ljög jag ihop en story för att inte skilja mig från mängden. Sedan har jag aldrig försökt igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag var med om en vägledd meditation var det helt svart. Jag möter människor som inte ser bilder. Jag möter människor som somnar. Jag möter människor som känner sig avslappnade en stund. Jag möter människor som ser lite färger. Jag möter människor som ... tja... är olika. Samtidigt förstår jag att det är lätt att känna sig stressad över andras berättelser... För mig själv går det i vågor. Ibland är det som att resa in i en sagobok, ibland nästan inget, eller inget. I går under en meditation vars syfte inte var att se bilder, alltså en aktiv meditation utan ord, såg jag plötsligt en blå gymnastiksko i storlek trettio, en vänstersko. Tja... och jag har ingen som helst tolkning till det ;) Så testa igen, eller något annat sätt att meditera. Vad du upplever eller inte upplever är precis som det ska vara. Kram <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item