charlottecronquist

Adventskalender: 24 tankar om döden. 1.

No one wants to die.  Even people who want to go to heaven don't want to die to get there.  And yet death is the destination we a...

No one wants to die. 
Even people who want to go to heaven don't want to die to get there. 
And yet death is the destination we all share. No one has ever escaped it. 
And that is as it should be, because Death is very likely the single best invention of Life. 
 It clears out the old to make way for the new.
Steve Jobs

1. Det enda som är säkert är döden.


Alla liv slutar med döden.
Mitt också.
När den dagen kommer går jag naken. Jag tar ingenting med mig dit jag går – vart nu det är.
Och då är det lätt att ibland fråga sig, varför jag ibland gör det så svårt att leva?

Ibland stannar jag upp och reflekterar över livet och döden. För varje dag kommer döden närmare. Det är inte så att jag känner att den flåsar mig i nacken, det är mer en medvetenhet om att kroppen inte är för evigt och att jag ska använda den tid jag har i kroppen väl.
En fråga som då dyker upp är: Varför ägna tid åt oro? Varför låta bli att förverkliga drömmar? Varför vara rädd överhuvudtaget?
För vad skulle hända om jag lever i varje ögonblick, som att det är det sista. Alltså, jag tillåter mig att leva fullt ut hela tiden? Hur levande skulle jag känna mig då?
Vad är det som gör att jag – och jag gissar många med mig – tillåter livet att krympa ihop och bli litet, när det är ett så svindlande kort ögonblick jag finns med?
Tänk om jag kan bli vän med döden och på så sätt också bli ännu mer vän med livet?
De här 24 tankarna om döden, handlar ju egentligen inte om döden – utan om livet. Om att leva i ögonblicket. Om att njuta. Om att vara kärlek och sprida kärlek.


Hur mycket kärlek vill du vara?




I år bjuder Charlotte Rudenstam på en annorlunda adventskalender. Hon låter dig reflektera över livet och döden i korta ord, sånger och annat som hon associerar till döden.

Bidra gärna med dina reflektioner i kommentarsfältet.

Related

döden 6490162329842218275

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item