charlottecronquist

Gästinlägg Wivan-Kristina Sandberg: Vågar du vara "good enough"?

Har precis läst ett kapitel i Michael Neill's bok "Supercoach" med tio lektioner/hemligheter som kan transformera en mä...



Har precis läst ett kapitel i Michael Neill's bok "Supercoach" med tio lektioner/hemligheter som kan transformera en människas liv. Kapitlet heter Det enkla sättet att fatta beslut. Jaha, tänker du. Sen när blev det enkelt att fatta beslut? Just det har också jag frågat mig mååånga gånger.

Med åren (jag har nyss fyllt 35) har jag blivit mer och mer livsklok, alltså lite mer begåvad/kunnig/erfaren i att leva mitt liv på mitt sätt. Det är sannerligen ingen lätt sak, att leva sitt liv på sitt vis. Och det är så himla värt att träna på!

En sak som jag märker är att jag blir allt bättre på, är att koppla bort tankarna när jag ska bestämma saker. Helt enkelt känna efter mer. Vad vill jag verkligen göra/köpa/äta/ha? Istället för att försöka resonera mig fram till saker - vilket har kunnat ta en halv evighet och lämna en besk eftersmak och oroskänsla av att jag säkert missat något som skulle vägts in i beslutet. Det har helt enkelt varit himla knepigt och jobbigt att fatta beslut.

Nu när jag ser bortom tankarna och istället går på känsla och vågar stänga av huvudet en stund, så går det lättare, jag blir mer nöjd och mindre orolig. Det som känns rätt i stunden har helt enkelt fått bli min ledsagare och jag kan efteråt se och acceptera att jag bestämde mig utifrån de förutsättningar som var just då. Och den enda stunden jag vet om är ju just precis nu. Och nu. Och nu!

Se till att tillräckligställa (d.v.s bestämma dig för "tillräckligt bra") ,minst tre gånger den här veckan som ett sätt att minska stress och göra ditt liv lättare. Observera hur lätt eller svårt du har att släppa 'jakten på det bästa'.
Ur Michael Neills "Supercoach"

Ibland kommer inte de där naturliga, inre besluten helt lätt eller självklart, men ofta har vi faktiskt tid att vänta en stund. Senaste tiden har jag utmanat mig att vänta tills lösningen eller svaret kommer till mig. Det har gjort att jag fått vänta in i det sista inför föreläsningar jag ska hålla innan jag ens vet vad de ska handla om, jag har helt enkelt inte kunnat pressa fram lösningar eller svar hur jag än försökt. Och när jag vågat vänta har svaren kommit, riktigt bra och jag har såklart klarat mig alldeles utmärkt! Dessutom har jag roligt då jag väntar, liksom nyfiken - vad är det som ska komma upp nu då?!


Vågar du släppa pressen lite och bestämma dig för "det här är good enough"? Klarar du tre sådana den närmsta veckan? Prova! Enda sättet att veta är att testa.


Wivan-Kristina Sandberg är social entreprenör med Mission 5 million, journalist och inspiratör. Hom har inspirerat mig till att oftare äta gröna smothiesar och att ibland faktiskt vila på hanen och vänta in. 



Related

världen 7405197848063369819

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item