charlottecronquist

100% Du: Vågar du ta eget ansvar?

– Du gjorde mamma glad när du städade ditt rum. – Du gjorde mig ledsen, när du inte tackade för maten. Vi är matade med budskapet ...



– Du gjorde mamma glad när du städade ditt rum.
– Du gjorde mig ledsen, när du inte tackade för maten.
Vi är matade med budskapet att vi kan göra känslor i andra. Att vi är ansvariga för hur andra känner. I själva verket har du ansvar för dig och alla andra har ansvar för sig. Vi har ett omvänt ansvarstänkande, som vi behöver ompröva.

Hur många gånger har du hört en sång som berättar om vilka känslor andra kan i dig?
You make me feel like a natural woman. 
Tanken att andra gör känslor i oss är så spridd att det kan kännas svårt att se att det finns en annan möjlighet.
Det här tänkandet gör att vi frånskriver oss ansvaret för våra egna känslor. 
Vi lägger ut det på andra. 
Därmed ger vi makt till andra och kan ibland känna oss maktlösa. 
Vi blir rov för våra känslor.

Jag tror att det är viktigt att hämta hem det egna ansvaret. 
Att inse att det inte är någon annans ”fel” att du blir ledsen, glad, förargad, kåt, lycklig, avundsjuk. Dina känslor finns i dig, i din kropp och inte i någon annan.

Du kan helt enkelt inte göra känslor i andra. Det faller på sin egen orimlighet.

Tänk dig att du är singel och går på krogen. Du vill bli sedd, kanske hitta någon trevlig människa att flörta med. Du är öppen för det. Du är redo. Så kommer det fram en person och flörtar med dig. Du får rosor på kinderna. Du blir varm i hjärtat. Livet känns gott.

Tänk dig att du är lycklig partner till någon och går på krogen. Du är nöjd i din relation. Du har inte radarn ute. Men du står där ensam en stund i baren i väntan på ditt sällskap. Då kommer det fram en person med något flörtigt i blicken. Frågar om hen kan bjuda på något. Du stelnar till. Du känner dig som ett objekt. Du känner avsmak för hen. Du blir arg och irriterad.


En utomstående betraktare ser ingen skillnad. 
Inte personen som vill flörta heller. 
Alla känslor sker i dig. 
Hur du känner beror var du befinner dig i livet, din dagsform, dina tankar och en massa annat. Det har egentligen väldigt lite med den andre att göra.

Det är det lektionen handlar om. Att du behöver inse ditt eget ansvar och inte skylla dina känslor på andra. Det är inte någon annan som gör dig arg. Ilskan föds inom dig.
 
När du tror att du kan göra känslor i andra, påverkar det lätt ditt beteende. 
Du låter bli att göra saker, eftersom du inte vill riskera att andra ska bli besvikna, ledsna, arga eller förbannade. 
Eller så gör du saker, du går över dina gränser, för att du hoppas göra människor glada, kåta eller lyckliga.

Då är det viktigt att du är medveten om dina gränser. 
Att du tar ansvar för dina beslut. 
Att du handlar i samklang med den inre rösten. 
Att du inte kör över dig själv.

Som tonåring var jag livrädd för att göra känslor i andra. 
Det jag var mest känslig för var andras sorg. 
När andra blev ledsna för något jag gjorde fick jag enorma skuldkänslor. 
Så jag valde att inte ta eget ansvar.

Charlotte låter bli att ta eget ansvar.

Det är lördag morgon. Jag har ont i magen. Jag står inte ut längre, jag klarar det inte. Jag tar mod till mig och säger:
– Det är slut nu, jag vill inte längre.
Han tittar på mig, hans ögon är fuktiga. Han säger:
– Jag tar livet av migom du går. Du får göra vad du vill, bara vi fortfarande är ihop.
Jag vill inte ansvara för ett självmord. Min hjärna säger att det är ett beslut han i så fall skulle fatta själv. Mitt hjärta pumpar skuldkänslor. Vi pratar fram och tillbaka och till slut säger jag att okej, vi fortsätter ett tag till.
Det är söndag och jag ska snart åka tillbaka till min hemstad. Jag inser att den här stunden kräver försoningssex. Jag måste ha sex med honom, som för att bevisa att visst är det vi ett tag till. Han vet att jag inte vill. Men ändå genomför han det (flera söndagar än denna.)
Jag ligger på rygg i sängen. Jag läser en bok. Han lägger sig på mej. Han knullar mej. Jag ligger stilla och fortsätter läsa boken. Jag föraktar honom. Kanske han gråter lite. Jag kommenterar det inte. Jag står ut. Jag fattar inte varför jag gör det här. Men jag vill ju inte att han ska ta livet av sig.
Måndag, tisdag eller någon annan dag i hemstaden.
Jag hittar en man att ligga med, jag är lite kåt på honom. Jag knullar. Jag läser inte bok. Men skälet till att jag knullar är inte i första hand min lust. Det är att göra illa pojkvännen så mycket att han till slut frivilligt ska släppa taget om mig.

I efterhand kan jag säga att den strategin inte var särskilt smart. För vem var det jag bestraffade? Det var mig själv, men det insåg jag inte då.

Din läxa:

När tar du ansvar för andras känslor?Charlotte Rudenstam är inspiratörförfattare och sexsibilitycoach, hon vill bidra till att du blir en hundraprocentare.
Det här inlägget ingår i en serie. Det förra avsnittet handlade om projektioner. Läs gärna det.


Related

läxa 366106565363650319

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item