charlottecronquist

Jag talar påklätt om sexualitet.

Vi är nio människor i ett kök i Kalmar där matbordet ställts åt sidan och alla dansar sig svettiga. Vi hoppar och studsar. Vi rör vår...




Vi är nio människor i ett kök i Kalmar där matbordet ställts åt sidan och alla dansar sig svettiga. Vi hoppar och studsar. Vi rör våra höfter. Vi känner fötterna mot golvet. Vi känner energin i våra kroppar.
Vi känner livsenergin som strömmar... och gör därmed plats för den sexuella energin att också få rymmas och blomma ut.
Och jag känner hur jag älskar att öppna sådana möjligheter. Skapa möjligheter för människor att bli sig själva fullt ut - och ha med kroppen och sexualiteten på den resan.
– Charlotte, du kan tala om sex på ett påklätt sätt, säger en av deltagarna.

Det är nu fem år sedan jag började utbilda mig till sexsibilitycoach. Det är fyra år sedan första upplagan av Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft kom. Sedan dess har Alexander och jag lett kurser på temat. Jag har föreläst om det. Jag känner verkligen hur jag kommer till min rätt i dessa sammanhang.

Jag strålar av livsenergi när jag talar om sexualitet på mitt sätt, 
när jag inbjuder andra att känna livet i sig, 
när jag ser hur andra börjar äga sin egen kropp 
och känna att allt de känner kommer från dem själva.
Jag älskar det. Jag älskar det verkligen.

Och jag vill göra det mycket och ofta - tala om sex på ett påklätt sätt, tala om vad som hindrar oss att leva fria liv - och ta med kroppen i den resan.

Jag tror inte att det räcker att bara tala om det 
- även om det är en mycket bra start. 
Jag tror vi behöver känna det också. 
Röra våra kroppar. 
Känna lusten i våra kroppar. 
Träna på att vara nära sin egen och andras kroppar. 
Att vara nära och att närvara på samma gång. 
Att känna att sexualiteten och livet kan kännas så mycket mer 
och att känna att detta är ett sätt att komma i kontakt med det som är större än oss själva.

Jag inser att när jag talar om att vara 100% Charlotte, eller att jag önskar dig att vara 100% du... så är detta så viktigt. 
Livet, lusten, kroppen och sexualiteten.

Och ändå, finns ibland en rädsla, ibland en tveksamhet, 
en rädsla att definiera mig som kvinnan som kan tala om sex 
på ett sätt så publiken vågar skratta och bara rodnar ibland.

Så jag intalar mig att det är något annat jag egentligen ska göra.



Så tar jag mig till Kockum fritid. 
Jag drar på mig baddräkten och stiger ner i bassängen. 
Jag simmar och förvandlar det till en meditation.
Jag säger mantrat lam när tankarna kommer, 
jag gör det för att grunda mig i rotchakrat, för att komma tillbaka till mig själv. 
Jag fortsätter simma och jag blir ett med min kropp och mina armar blir till världen. 
Jag är i mina simtag.
Då hör jag rösten som säger:

"Surrender to the fact that sexuality is your usp (unique selling point)."

Jag hör det, orden upprepas, surrender, surrender, surrender.

I förrgår, hela helgen var jag en Afrodite som talade på temat Ingen skam i kroppen, jag vet att jag kan tala om sexualitet på ett påklätt sätt, så människor är med, så att de förstår att det är en så vital del av livskraften, att jag kan tala om sexuell energi så folk snarare blir nyfikna än rädda och jag förstår att det är en kompetens.

Men något i mig värjer sig. Det känns läskigt. Det finns en rädsla att folk liksom bara ska se sexet, förstå fel, döma mig, och jag som vill bidra till 100% Du.
Men detta är kanske precis den möjligheten.

Många talar om personlig utveckling, inveckling eller avveckling, 
men få tar med denna dimension - och särskilt det som jag säger... 
där jag tar med den djupt andliga aspekten av sexualiteten också. 
Jag darrar lite...

Rösten liksom tog mig i ett naket, obevakat ögonblick, 
det kom inte från mitt mind, 
utan min essens strålade igenom... och rädslan tar mig... 
och samtidigt känner jag glädje.

En snabb berg- och dalbana...

Samtidigt som rädslan finns där... 
så bara älskar jag att leda grupper och stå på scen och tala om detta magiska..

Så nu ska jag finna ambassadörer... kanske är du en … som bjuder in mig för att tala om detta viktiga... kroppen, sexualiteten, skammen... och hur vi kan berika våra liv och få kraften att göra det vi är här för att göra... För mitt arbete handlar om att släppa taget om rädslan och släppa in kärleken, både bildligt och bokstavligt.

Jag är endel av bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 52.


PS: Här är en deltagarröst från helgen:

"Charlotte är som en fackla som stadigt lyser upp vägen och lotsar mig framåt mot lust, liv och sex." Heléne

Så här säger Neppe Romberg som lyssnade när jag talade inför 50 personer i Kalmar i söndags:

"Så närvarande,naturlig, charmig och varm..du för in mig i resan om att släppa på skuld och skam...det funkar...vill bara sitta kvar efter föreläsningens slut..vill ha mer...mycket mer Charlotte...så mitt eget liv kan ta sin början nu... / Ljus och Kärlek Neppe Romberg

Related

usp 6296417568773874432

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item