charlottecronquist

Mörkermän: Homofob blir hälsokommissionär i EU?

Låt kvinnan själv få bestämma. Ingen mörkerman! I Malta är aborter förbjudna. Till och med dagen-efter-piller. Den som gör abort risk...


Låt kvinnan själv få bestämma. Ingen mörkerman!


I Malta är aborter förbjudna. Till och med dagen-efter-piller. Den som gör abort riskerar tre års fängelse.
Nu föreslår Malta att en stockkonservativ mörkermän ska ta över som hälsokommissionär i EU.
En man som inte bara vill införa abortförbud i grundlagen, utan som också vill förbjuda att homosexuella par ska få leva samman.
Den folkpartitistiska europaparlamentarikern Cecilia Wikström skriver på Aftonbladet debatt:
 – Akta er kvinnor i Europa! Just nu är nämligen våra grundläggande rättigheter allvarligt hotade. 
Och vad händer: Enligt TT får hon ett mordhot.
Befinner vi oss 2012? Eller på medeltiden?


Jag ser på twitter att modiga Cecilia Wikström ställer sig på torget och säger (med mina ord): Nu räcker det. Vi behöver inga EU-kommissionärer som har medeltida moraluppfattningar.

Och jag håller givetvis med.

Hur kommer det sig att ett land bara kan komma med den korkade idén att föreslå en man med de värderingarna? Och hur kan det komma sig att den som lyfter fram det orimliga i detta, genast blir hotad till livet?
Vilken värld lever vi i? 
Hur kan människor göra kärlek så komplicerat? 
Jag har svårt att förstår det där.
Var finns love, peace and understanding?

Jag går in på Cecilia Wickströms egen blogg.
Där skriver hon bland annat:

"Att främja mänskliga rättigheter och varje människas rätt att bestämma över sig själv och sitt liv har alltsedan EU:s tillkomst varit grundläggande och finns inskrivet i EU-stadgan. Dessa rättigheter är inte förhandlingsbara och får aldrig riskera att sättas ur spel. För mig som liberal är det självklart att det är varje människas grundläggande rätt att välja sitt liv. Däri ingår naturligtvis att man väljer vem man vill älska och dela sitt liv med, att säga ja eller nej till sex och att välja om och när man vill föda barn och vilket mellanrum man väljer mellan graviditeterna. 
Tonio Borgs meritlista ger för handen att han inte delar dessa uppfattningar. Mannen hyser helt enkelt de mest konservativa, insnöade och förlegade uppfattningar man överhuvud taget kan föreställa sig när det gäller synen på kvinnor, kvinnors rättigheter och sexuell och reproduktiv hälsa. Dessutom är han en homofob av oanade dimensioner och har bland annat vägrat att acceptera samkönade äktenskap som ingåtts i andra länder och vill absolut inte medverka till samkönade pars sociala, juridiska och ekonomiska rättigheter."

Det finns de som tycker att det är oförsiktigt av mig att använda begreppet "mörkermän". Tyvärr finns det fog för att använda det begreppet - även om det också finns kvinnor (typ Sarah Palin) som står för värderingar som är på tvärsen mot mina.

Jag önskar ett samhälle som bygger på kärlek och där det är upp till var och en hur och vem vi älskar (givet att det finns samtyckte från parterna), där det är upp till varje kvinna att själv bestämma över sin kropp och hur många barn hon vill föda till världen.

Jag har extremt svårt att förstå till exempel Pro Life-rörelsen i USA, som använt mord som en av metoderna att förhindra (legala) aborter på. Hallå - konsekvens någon?

Jag förstår inte dubbelmoralen kring sexualiteten... förstår inte varför sexualiteten kan anses så hotande att typ allt utom sex inom äktenskap för avel är det enda tillåtna? 
Ja, jag blir arg.
Riktigt arg blir jag.
Men jag vill inte slåss.
Jag vill välja kärlek. Och hoppas att fler kan välja det. Men då gäller det faktiskt att välja människor som företräder fler - som står på kärlekens sida.

Related

världen 154917768105431969

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item