charlottecronquist

Klarar du att känna suget i 90 sekunder?

När du känner ett sug efter något - vad skulle hända om du vågar känna suget, istället för att agera på det? Det sägs att det räcker med a...



När du känner ett sug efter något - vad skulle hända om du vågar känna suget, istället för att agera på det?
Det sägs att det räcker med att vänta 90 sekunder och så klingar suget av.
Min erfarenhet är att det ligger mycket i det. Och så låter vi oss styras av den där korta smärtan, det korta suget, för att vi inte står ut att känna.
Väldigt väldigt intressant tycker jag.

Häromåret lyssnade jag på en man som berättade att han ville testa att leva igenom sitt sug. För honom handlade det om nikotin. Och han hade en verklig längtan efter att sluta röka.
Så när röksuget kom så tillät han sig att känna det. Han kunde känna suget i hela kroppen, men valde att bara iaktta det och inte börja leta efter ciggen. Han lade märke till att suget lade sig ganska så snabbt.
Han hade klarat sitt första ciggsug.
Så gick det någon timme och suget var där igen. Han stannade upp, satt stilla och kände suget och tillät det att finnas där. Samma sak igen. Efter en stund klingade det av.
Han lade märke till att när han vågade möta suget, så hände något. Han rökte aldrig igen och för just honom så krävde det mindre än tio gånger innan det värsta suget försvann.
Jag minns också när jag slutade röka för drygt tre år sedan. Jag kan minnas det starka suget. Den första månaden dövade jag det då och då  - men inte alla gånger det kom - med nikotintuggummi. Och suget klingade av - särskilt när jag inte agerade på det. Idag kan jag känna nikotinsug när något känns extra jobbigt - men nu är suget väldigt mycket mindre intensivt än just när jag hade bestämt mig för att sluta.

Och betraktar jag det på lite håll är det intressant att se att vi kan ha ett sug efter något: nikotin, alkohol, socker , koffein (och kanske andra substanser - men där har jag ingen erfarenhet av hur starkt suget kan vara) bara varar en kort stund... och eftersom suget känns som ett slags obehag så väljer många beroende framför att faktiskt testa att känna suget en stund.

Jag såg en uppgift som säger att suget brukar vara i 90 sekunder. Och om du själv är en person som har sug efter mycket (som kanske inte gagnar dig) testa att vara i suget i 90 sekunder och se vad som händer. Tipsa mig gärna om vetenskapliga bevis på detta.

Suget handlar ju dessutom också om en slags bedövning. Som jag ser det tar vi olika former av stimulantia för att slippa känna och impulsen är just suget. Så varför inte lura suget i dig... våga känna en stund... Det kanske är mindre smärtsamt än du tror?

Just nu brukar jag enbart koffein (och lite socker) och jag har mer energi än vanligt, jag känner mer än annars, livet är liksom på på en högre volym. Och jag vill inte bedöva livet. Jag vill känna det 100%

Related

sug 1279667072369420037

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Funkade för en frustration jag kände, den klingade av, ju mer jag bara räknade sekunder och upplevde hur kroppen kändes, fantastiskt. Det här går att upprepa och för olika besvärliga känslor! Tack Charlotte för tipset!

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam5 november 2012 kl. 08:19

    Vad bra, då har du ett verktyg. Kram Charlotte

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item