charlottecronquist

Forskning: Kvinnor mer sexuellt kräsna

Jag läser en intressant artikel om forskning som visar att kvinnor som lever i en relation blir allt mindre intresserade av sex ju läng...




Jag läser en intressant artikel om forskning som visar att kvinnor som lever i en relation blir allt mindre intresserade av sex ju längre relationen pågår, medan mäns sexlust förblir på samma nivå.
Eftersom jag möter många kvinnor som upplever det omvända läste jag verkligen hela artikeln. Och då blev bilden mer intressant.

I början av en relation sprutar hormonerna. Båda parter kanske befinner sig på det rosa molnet. Det är förälskelse, passion och ständig lust.

Den fasen går över. Det gör den för alla, oavsett kön. Förälskelse är en fas.
Men, vad händer sedan... Är det så att kvinnor börjar pyssla om barn och blommor och män står otillfredsställda och runkar i duschen eller kollar på porr på nätet?

Riktigt så enkelt är det inte. Inte i min värld i alla fall.

Jag tror att ett av skälen till att kvinnors sexintresse tycks falna är att sexet blir tråkigt i längden. Att det som kändes kul och innovativt till en början, så småningom känns repetitivt. Jag tror att kvinnor är rikare när det kommer till sexualitet, att de vill pröva fler saker, att de vill testa nya former av beröring. Och när jag talar om att ”pröva fler saker”, menar jag inte nya sätt att penetrera. (”Får jag ta dig i anus, älskling? Javisst, om vi först köper en strap-on och jag får börja med din rumpa...) 

Jag tror att många män har fått det inpräntat att sex handlar om hål och sprutande. Ju mer och oftare det sprutar och ju mer de kan jucka i olika hål, desto bättre, liksom. Och jag tror att många kvinnor också tror det.

Konsekvensen av det blir ju en sexualitet som bygger på manliga normer, där mannens behov kommer i förgrunden, och där de mjuka delarna av sexet kommer i skymundan. Att försiktigt beröra, att leka, att använda alla sinnena, att slicka, att kyssa, att viska, att klä ut sig, att smiska... eller vad det nu kan vara.

Jag tror att kvinnors lust lätt kan hållas på samma nivå - eller rent av höjas - om hon tillåts utforska sin sexualitet, gärna tillsammans med sin partner. Alltså, jag vet få kvinnor som blir så där jätteupphetsade vid tanken på A-B-C,  liten kyss på munnen, lite beröring av brösten, lite gnidning av klitorits. Check-check: Fuktigt? Okej, in med kuken (eller inte, börja om med A-B-C). Kvinnor använder gärna mer än hela alfabetet, tar gärna med hieroglyfer om det så skulle behövas.

Och nu säger jag inte att detta ligger på männen. Att det är de som ska vara påhittiga. Det jag säger är att kvinnor behöver påhittighet, sensualism (i alla fall emellanåt), oförutsägbarhet och de behöver partners som säger ja till lek, som kan tänka sig att skippa A-B-C ganska ofta. Det handlar om samspel och om att prata om det.

De kanadensiska forskare som gjort studien jag refererar till, visar att kvinnors sexlust alltså sakta går ner, medan männens bibehåller samma nivå.

Men, frågan är då: Säger männen som det är?

– De som var med i undersökningen fick själva skriva ner sina svar och man tror att män är mindre benädna att medge att de har minskande lust, eftersom det bryter mot manliga normer och maskuliniet. Så det det kan mycket vara så att de inte säger som det är, och att de också känner minskad lust över tid, säger Sarah Murray vid University of Guelph i Ontario, till Live Science.

Hon planerar att göra ytterligare en studie för att ta reda på om män brukar säga som det är när det gäller sin lust. Den ska det bli roligt att läsa!
Här är ett par artiklar där du kan läsa lite mer detaljerat om forskningsresultaten.

Related

uppfinningsrik 820288954955456646

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item