charlottecronquist

Lär känna din skugga

Är du bekant med din skuggsida? Jag är rädd ganska så ofta. Jag kan känna att jag är eller gör fel. Jag kan skämmas över ...





Är du bekant med din skuggsida?
Jag är rädd ganska så ofta.
Jag kan känna att jag är eller gör fel. Jag kan skämmas över mig själv eller andra.
Jag kan känna en lust att skylla ifrån mig.
Och jag väljer ibland att göra saker som jag vet inte är bra för mig.
Då vet jag att skuggsidan av mig är aktiv.

Har du hört talas om skuggan? Den sida av dig som du inte riktigt vill kännas vid? Den sida av dig som liksom sätter krokben för dig? Den sida som du vill trycka ner i mörkret och hoppas att den försvinner av sig själv?
Jag tror så här: När du blir medveten om din skugga, när du tar upp den i ljuset, har du möjlighet att leva ett helare liv. Genom att omfamna din skugga kan du allt mer omfamna livet och leva det på dina egna villkor.

Jag har precis läst en enormt läsvärd och intressant bok om skuggan, The shadow effect, av Deepak Chopra, Debbie Ford och Marianne Williamson. Jag kommer att göra några blogginlägg om dem, hur många eller få vet jag inte just nu. Jag följer intuitionen.
Först vill jag beskriva - med hjälp av Deepak Chopra - på vilka sätt vi (omedvetet) gör skuggan större.

Det sker när du:
Håller saker hemliga för dig själv och andra. Skuggan växer av hemligheter och de kan handla om något du förnekar, när du medvetet sviker någon, när du är rädd för att visa vem du är eller när du tvingas hemlighålla saker för att du har lärt dig det hemifrån.

Känner skuld och skam. Alla är ofullkomliga, ingen är perfekt. Men om du skäms över dina misstag eller känner dig skyldig för att du inte är perfekt, så ger du skuggan mer makt.

Att få dig eller andra att känna sig fel. Om du inte kan hitta ett sätt att befria dig från skuld och skam är det lätt att bestämma sig för att du eller andra förtjänar det. Att döma någon är som att bära en (moralisk) mask som döljer din egen smärta.

Behovet att att skylla ifrån sig. Om du bestämmer dig för att din inre smärta handlar om moral, kommer du inte att ha några problem att skylla på någon annan som du tycker är underlägsen dig på något sätt.

Ignorera dina egna svagheter medan du kritiserar andra. Detta är vad projektioner handlar, något som många har svårt att se elelr förstå. Men varjo gång du försöker förklara något som har hänt med att det var guds eller djävulens verk, då projicerar du. Det är samma sak när du talar om ”dom”, de dumma onda människorna som skapar alla problem. Om du tror att problemet finns hos ”dom” så har du projicerat din egen rädsla, istället för att ta ansvar för den.

Separera dig från andra. Om du upplever att världen består av vi och dom, kommer du att se din sida som den goda och välja den. Genom att avskilja dig från dem kommer du att öka din rädsla och misstänksamhet och det älskar skuggan.

Kamp för att hålla ondskan stången. Längst ner i botten är människor övertygade om att ondska lurar överallt. Vad som i själva verket har hänt är att de som har skapat den här illustionen har lurats av si egen skapelse. Denna rädsla ger skuggan enorm makt.



Titta på dig själv och se var du just nu kan känna igen dig? 
Händer det att du skyller ifrån dig? 
Att du dömer dig själv eller andra? 
Att du känner att vi-och-dom känslor? 
Att du måste hemlighålla delar av dig själv för att bli accepterad? 
Att du projicerar? 
Att du skäms över något?

Kanske du i detta ögonblick inte känner igen alla dessa, men känner du inte igen något är du garanterad något slags helgon eller upplyst. 

Jag kämpar personligen med massor av de här sakerna. 
Dagligen. 
Ibland har skuggan stor makt över mig och ibland mindre.

Det viktiga är att jag börjar se den och vad den gör med mig. 
Det är ett viktigt skäl till att jag och Alexander jobbar med skam... Det är ett sätt att minska skuggans makt faktiskt.

Detta är första steget. 
Att våga se när skuggan är närvarande i ditt liv.

Och du: Andas. 
Ju mer medveten du är om detta, 
desto lättare blir det för dig att omfamna din skugga.
Och i nästa steg börjar tycka om dig själv mer... Älska dig för den du är!

Related

The Shadow Effect 1960097496572868117

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item