charlottecronquist

Ny bok: Hitta din väg.

Foto: Caroline L Jacobssen ”Mitt hjärta har pilar som visar vägen”.  Det säger 3 ½ åriga Adam till sin mamma.  Kan det säg...





Foto: Caroline L Jacobssen




















”Mitt hjärta har pilar som visar vägen”. 
Det säger 3 ½ åriga Adam till sin mamma. 
Kan det sägas klokare än så? 


 Jag har just läst Helena Omfors debutbok: 
Hitta din väg, en självcoachande bok. 
Det är en charmerande bok, där Helena både bjuder på sin egen resa 
mot djupare insikter och större sanning och bjuder konkret in läsarna 
att göra en liknande resa. 
För ett år sedan kom Helena Omfors till mig och berättade 
att hon höll på att skriva en bok. 
Hon ville ha lite tips på vägen. 
Några informella tips kanske jag gav, 
men jag tror inte det var särskilt viktigt. 
Det viktiga var att Helena Omfors själv kände sig mogen 
att skriva sin första bok… och det är ju inte konstigt 
om det finns en viss osäkerhet när man står där vid startblocken. 
Hur många blivande författare har inte ställt sig frågan: 
Vilken slags bok ska jag skriva? 


Ett år senare håller jag boken i handen. 
Det är en bok som är lätt att läsa, 
lätt att ta till sig och som samtidigt öppnar för transformation 
– för den som verkligen vill. 
Samtidigt är det så att det där med enkelheten är ett sken. 
För att verkligen få ut något konkret ur boken behöver läsaren 
jobba rejält med sig själv. 
Nästan varje kapitel i boken är pepprat med öppna frågor 
som läsaren kan välja att besvara själv. 
Det kräver tid, reflektion, vilja och öppenhet. 
Och den som väljer att verkligen göra läxan 
har chansen att förändra sitt liv i grunden. 
För vad skulle hända om du vågar följa din intuition, 
dina ingivelser, se tecknen som visar dig vägen 
och inse värdet av synkronicitet? 
Vad skulle hända om du vågade sätta dig själv i fokus
 och släppa dina falska föreställningar om dig själv? 
Vad skulle hända om du väljer att fullt ut ta ansvar för ditt liv? 


En av de saker som Helena Omfors visar är att det kan vara 
svårt, krävande, smärtsamt och sårbart att välja sitt eget liv. 
Att börja ta ansvar, att våga vara modig, att lyssna på inre signaler, 
att släppa det som inte längre fungerar för att släppa in det nya, det är krävande. 
Och det är mödan värt. 


Det räcker inte med att tänka sig en annan framtid. 
Helena Omfors tar med kroppen 
och de andliga dimensionerna på sin resa till 
att leva på sina egna villkor. 
Hon mediterar, hör yoga, slappnar av, 
promenerar längs havet och lyssnar på sig själv. 
Då öppnar hon ännu mer för att förverkliga sitt drömliv. 
Två viktiga personer i Helena Omfors liv är hennes barn Adam och Linnea 
– som ibland varit hennes vägvisare på ett konkret sätt. 
Det var Adam som sade det där om att hjärtat visar vägen. 
Så ett av budskapen är att lyssna på sina barn. 
De säger ibland existentiella sanningar som vi vuxna 
kan må bra att våga höra – och försöka leva efter. 


Jag träffade Helena Omfors för första gången för kanske två och ett halvt år sedan, 
kanske var det tre och ett halvt, jag minns inte riktigt, tiden går fort. 
Hon visade mig runt på Bönnarps gård, där hon erbjöd olika verksamheter. 
Hon gjorde intryck av att vara en stark kvinna, 
men det fanns samtidigt något lite rådjursaktigt över henne. 
Det var som att hon var i början på något, 
men hon gjorde ändå ett lite osäkert intryck på mig. 
När jag möter henne i dag är hon en delvis annan kvinna. 
Hon är självlysande. Hon är både tryggare och mjukare. 
Det är som att hon har gått igenom en metamorfos. 
Den Helena jag såg första gången var en puppa. N
u är hon en vacker fjäril som suger nektar precis vad hon behöver. 
Det är en fantastisk transformation som jag kan beskåda lite på håll. 


När jag läser hennes bok får jag förklaringen till den här omvandlingen: 
Helena Omfors har följt sin röst och lever som hon lär. 
 Så läs hennes bok och följ hennes exempel. 
Då kan du också bli en vacker fjäril som får precis det du behöver. 
Lycka till! 

Related

yoga 6238638745763434766

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item