charlottecronquist

Forskning: Soffpotatisar riskerar sitt sexliv.

När ska vi ta en promenad, honey? Är du en medelålders soffpotatis? Är du dessutom man? Då kan sex utlösa en hjärtinfarkt. Men om d...

När ska vi ta en promenad, honey?
Är du en medelålders soffpotatis? Är du dessutom man?


Då kan sex utlösa en hjärtinfarkt.


Men om du börjar träna regelbundet, gör det både att du mår bättre och kan få ett bra sexliv, berättar en amerikansk forskare för DN.


Forskaren Issa J Dahabreh arbetar vid Tuft Medical Center i Boston. Han och hans kolleger har tittat på sambandet mellan hjärtinfarkt, sex och motion i 14 olika studier.


Forskningsresultaten visar att det finns ett klart samband mellan motion och hjärtinfarkt. Det skulle ju kunna få en lat soffpotatis i medelåldern att sluta läsa här. ”Haha, där ser man, det är farligt att röra på sig, då kan jag lika gärna fortsätta mitt stillasittande liv. Det kan rentav vara farligt för mig att röra mig mer.”


Men se, så enkelt är det inte.


Forskningen visar också ett klart samband mellan att älska och hjärtinfarkt. Och gissa vilka som drabbas av hjärtinfarkt i samband med sex? Självklart handlar det om soffpotatiserna.
Varför blir det så här? Alltså varför kan fysisk träning och sex leda till hjärtinfarkt främst hos män?


Hjärtfrekvensen ökar och blodtrycket stiger.
Hormoner aktiveras.
Personen kan ha en underliggande sjukdom som bidrar till infarkten.


Okej, säg att du aldrig tränar och du är man och har fyllt 50. Om du då drar på dig träningsoverallen och springer ut i motionsspåret ökar din risk att få en hjärtinfarkt under din joggingrunda med 3,5 gånger. Och har du sex ganska sällan ökar risken att få hjärtinfarkt med 2,5 gångar, de gånger du faktiskt älskar.


– Man måste omma ihåg att risken att drabbas är relativt låg från början. Men den höjs vid fysisk ansträngning hos män, säger Dahabreh till DN.


Okej. Låta bli att älska och låta bli att röra på sig, blir då livet optimalt för soffpotatisen? Icke. Det är inte alls den slutsatsen en bekväm man bör dra. Tvärtom, faktiskt.
Studien visar nämligen att regelbunden träning minskar risken.


– Ju mer träning, desto större skydd för hjärtat. Då är det troligen också säkrarer att ha sex även i högre åldrar. Jag blev faktiskt överraskad a hur stor skyddseffekt träningen har, säger Dahabreh.


Men hur ska då träningen gå till. Mjukstarta är forskarens råd.


När jag läser artiklar av den här typen så nyper det till i mitt hjärta. 
Ty Alexander drar väldigt ogärna på sig träningskläder. Han är en bekväm sort. Han gillar god mat, han gillar sitt nikotion, han gillar allt det osm ger njutning i livet. Och han fyller 50 om en vecka.


Och jag, som vill leva länge md honom, hoppas att han läser det här blogginlägget och ser att mina propåer om dagliga promenader inte handlar om att vara taskig… utan om att jag älskar honom så mycket att jag unnar honom ett långt, friskt liv, med plats för massor av sex och njutning.


Namaste!

Related

sex 4568434964453525712

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Visst är det konstaterat att sex ÄR hälsa?!
    Det händer så mycket bra i kropp och själ när man älskar, och hänger absolut samman med ett hälsosamt leverne med regelbunden fysisk aktivitet av allehanda slag.

    SvaraRadera
  2. Oh, vad jag känner igen detta. Jag har levt med en man som var ovarsam med sig själv. Och jag kan absolut känna igen din oro. Den mannen hade dessutom hjärtproblem i släkten och medicinerade för högt blodtryck....
    Maktlösheten var stor!
    Kram och kärlek// Eva

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item