charlottecronquist

Apropå vaginor - varsågod, en av vaginamonologerna

Du vet kanske vem Eve Ensler är (om inte kan du söka på hennes namn här på bloggen och se och beröras av henne). Nåväl, Eve Ensler skrev V...


Du vet kanske vem Eve Ensler är (om inte kan du söka på hennes namn här på bloggen och se och beröras av henne).
Nåväl, Eve Ensler skrev Vaginamonologerna.
Och hon var en av upphovskvinnorna till V-dagen. Vaginadagen alltså.
Så numera firas vaginan åtminstone en dag om året världen runt.
Det har blivit en rörelse som samlar ihop pengar till kvinnors frihet.
Eller snarare:
" Today, V-Day is a global movement that supports anti-violence organizations throughout the world, helping them to continue and expand their core work on the ground, while drawing public attention to the larger fight to stop worldwide violence (including rape, battery, incest, female genital mutilation (FGM), sexual slavery) against women and girls. V-Day exists for no other reason than to stop violence against women. In ten years, the V-Day movement has raised over $70 million. V-Day was named one of Worth magazine's "100 Best Charities" in 2001 and Marie Claire’s "Top Ten Charities" in 2006."

I Sverige brukar det inte slås varken på pukor eller trumpeter när det är dags för V-dagen. Under en rad år har RFSU varit synnerligen delaktiga i att den har blivit av (bra!). Själv läste jag en av Vaginamonologerna för ett par år sedan.
Jag minns hur jag då frapperades av att vi var knappt 200 själar som var med om detta firande. Det borde ju fylla globen. När det ägde rum i år, sista lördagen i mars, så hittade jag referenser till det på Facebook, för att jag har vänner som är engagerade för kvinnokönet.
Nåväl. Jag fick denna länk häromdagen. Och den gjorde mig så glad. 
Det är Sonja "Burriburr" Abrahamsson som skriver härligt om vikten av att lyfta fram vaginan. Jag tar mig friheten att citera hela hennes inlägg:

I morgon lördag är det vaginans dag och det tycker jag att ni ska fira.
Ni kan göra något av följande om ni själva innehar en vagina:
* Rör vid din vagina
* Titta på den genom en spegel (jag har hört att det ska vara lika effektiv terapi som att bada med delfiner)
* Raka den så den får en rolig eller söt frisyr, efter tycke och smak
* Olja in, massera, tänd ljus och läs feministiska kampskrifter för vaginan, så den blir riktigt hetsad och förbannad.
* Säga till folk du möter att de ska tänka på att det är vaginans dag, peka ner mot ditt skrev och forma där fingrarna till ett hjärta.
Om du är man: 
*  Vaginans dag måste ju vara ungefär som våfflans dag eller kanelbullens dag. Dvs att man ska äta vaginan. Fråga kvinnor i din omgivning om du får äta deras vagina.
* Klistra fast penis och pung tight mot mellangården och låtsas att du själv är född kvinna.
* Rita teckningar på alla dina ex vaginor och häng upp i lägenheten. Är du oskuld, rita din mammas vagina.
* Baka fittkakor. Det kan vara vilken typ av kaka som helst, men forma dem som vaginor. Vill du vara riktigt spejsig, backa en fittformad tårta. Bjud till alla, oavsett kön. Bjud även luffare.


Related

vaginadagen 7457203795770734336

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item