charlottecronquist

Tema: Mat för älskande 8

Pratar jag månne om lingon... eller om hjortron? I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 3 på tevebolaget TLC:...

Pratar jag månne om lingon...
eller om hjortron?

I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 3 på tevebolaget TLC:s lista. 
För att skaffa just det här livsmedlet är det bra att sommartid ge sig ut i skogen. 
Känn doften av tallbar, känns skogens mjuka matta – och leta efter en smaksensation. (De nordiska ÄR särskilt goda. De mer mellaneuropeiska är större och liksom vattnigare. Jag brukar bli besviken när jag trots allt testar).

Nej det är inte lingon eller hjortron, utan:
Blåbär


Det sägs att hjärnan är människans största sexorgan 
och blåbär kan vara det perfekta valet för att hålla det organet i toppform. 

Forskning har länkat samman blåbärskonsumtion med ökat minne 
och ökad koncentrationsförmåga och tillräckligt mycket blåbär 
kan ge dig mentalt fokus inte bara för att älska med din partner, 
utan också för att komma ihåg hennes eller hans namn efteråt.
Men fördelarna med blåbär är fler än så. 

Blåbär är så fyllda med nyttigheter att det nästan är lättare 
att göra en lista över på vilka sätt de inte hjälper din kroppen. 
Antioxidanterna i blåbär kan bland annat hjälpa till att bygga 
ett starkare immunförsvar, höja syrenivåerna i kroppen 
och öka cirkulationen på vitala ställen. 

Blåbär kan också hjälpa till att fixa den där sexiga magen 
du alltid har velat ha. 
En studie vid Michigan-universitet visade att råttor som 
fick frystorkade blåbär hade mindre fett kring magen 
och bättre matsmältning än de som inte åt det.
Forskning om blåbär:
--> Kirkendoll, Shantell. "Study suggests health benefits in blueberries." University of Michigan. April 27, 2009

Related

älska 7509216684704051166

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item